vrijdag 11 juni 2010

Minister Crevits start onderhandelingen voor financiering van R4 Zuid.

ringvaart2 De R4 Zuid is één van de zes missing links die door de Vlaamse Regering werd geselecteerd om gerealiseerd te worden via alternatieve financiering. Vandaag keurde de Vlaamse Regering het selectieverslag en het bestek goed waardoor de onderhandelingen over de financiering kunnen starten met twee geselecteerde consortia. Het project van de R4 Zuid bestaat uit de aanleg van het zuidelijke deel van de R4 in Gent en Merelbeke. De R4 buitenring tussen de Heerweg Noord in Zwijnaarde en de Guldensporenlaan in Merelbeke wordt doorgetrokken. In het project wordt ook aandacht besteed aan de fietsverplaatsingen langs de R4. Zo zal er langs het hele traject een fietspad aangelegd worden, gescheiden van het autoverkeer.

Dit project wordt uitgevoerd via PPS in een DBM+F procedure (Design, Build, Maintenance en Finance). Dit houdt in dat 2 afzonderlijke luiken naar de markt worden gebracht via onderhandelingsprocedures. De eerste opdracht betreft het ontwerpen, bouwen en onderhouden van de infrastructuur. De tweede is een opdracht voor de financiering van het te gunnen contract. Het bestek voor het kiezen van de aannemer werd reeds goedgekeurd. De beslissing van de Vlaamse Regering van vandaag heeft betrekking op de tweede procedure, zijnde de financiering van het project.

De onderhandelingen met betrekking tot de financiering worden gevoerd met twee consortia. De eerste DIF Infrastructure II bv bestaat uit KBC Bank NV, Sumitomo Mitsui Banking Corporation (Brussels Branch). De tweede DG Infra+ NV bestaat uit Dexia Bank België NV, Fortis Bank NV en NIBC Bank NV. Het bestek zal worden verstuurd aan de twee deelnemers die uitgenodigd zullen worden tot het indienen van een offerte. Minister Hilde Crevits: “Door de beslissing van vandaag kunnen we starten met de onderhandelingen voor de financiering van de realisatie van de R4-Zuid tussen Gent en Merelbeke. Hierdoor komt de uitvoering van deze vlotte en verkeersveilige verbinding met aandacht voor de fietsers weer wat dichterbij. Indien alles volgens planning verloopt kunnen de werken starten tegen midden van 2011”.

Aan het project hangt een prijskaartje van 55 miljoen euro, zonder BTW en onteigeningskosten. Maar het betekent wel de ontsluiting van een hoop bedrijventerreinen langs de Ringvaart, een aantal onderwijsinstellingen, woonwijken en ziekenhuizen in de Gentse zuidrand. Dan zijn er nog drie jaar nodig om een verbinding van het UZ naar het nieuwe Artveldestadion aan te leggen met een nieuwe brug over de Ringvaart en anderzijds de missing link: vier bruggen en evenveel kokers voor auto's en fietsers tussen de Heerweg Noord in Zwijnaarde en de Guldensporenlaan in Merelbeke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.