Steeds meer bedrijven en organisaties zetten de stap naar duurzaamheidsverslaggeving. Bij deze vorm van rapportage worden niet alleen de economische, maar ook de maatschappelijke en ecologische prestaties van een bedrijf opgenomen. Daarbij wordt een evenwicht wordt gezocht tussen de drie pijlers People, Planet en Profit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen of MVO is al lang geen onbekend begrip meer in de bedrijfswereld. Niet alleen verhoogt een duurzaamheidsrapport de interne betrokkenheid van de medewerkers bij hun bedrijf. Het zorgt er voor dat de ambities op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet worden geïntegreerd in de hele bedrijfsvoering en dat stakeholders geinformeerd worden over het beleid op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Halina Bletek, zaakvoerder van De Duurzame Drukker: “Onze stakeholders zijn onze medewerkers, onze klanten, onze leveranciers en organisaties uit het middenveld. We wisselen samen informatie en ervaringen uit, bespreken duurzame alternatieven en stippelen lijnen uit voor de toekomst. In ons stakeholderoverleg toetsen we de eerste versie van ons duurzaamheidsverslag aan de verwachtingen en wensen van deze belanghebbenden. Dit is een zeer boeiend en leerrijk proces”. De input van de eigen medewerkers was ook bij de Politie Sint-Pieters-Leeuw uitermate belangrijk. “We willen dat onze medewerkers fier kunnen zijn op hun organisatie. Door hen mee te laten denken over het terugdringen van onze milieubelasting, de invulling van onze sociaal-maatschappelijke functie en de aanwending van onze financiële middelen brengen zij ideeën aan die je vanuit de managementstoel niet kan bedenken”, vervolgt Mark Crispel. Duurzaamheidsverslag is veel meer dan een louter informatief document. Een dergelijk rapport vormt namelijk een uitstekend uitgangspunt om het beleid rond MVO verder te ontwikkelen en bij te schaven en is daardoor een managementinstrument. Frank Van Damme, gedelegeerd bestuurder van adviesbureau Commotie, beaamt dit : “Ons duurzaamheidsverslag helpt ons het bedrijf duurzaam te beheren”.
De bedrijven die nu voor het eerst een duurzaamheidsrapport uitbrengen zijn het erover eens dat dit eerste verslag zeker geen eindpunt is. “Het opstellen van een duurzaamheidsverslag verplicht tot het nadenken over de processen, en maakt duidelijk dat er in heel wat domeinen nog veel te realiseren valt. Uit ons duurzaamheidsrapport kwamen dan ook heel wat verbeterpunten voor voren”, merkt Walter De Rijck van de NMBS Groep op. De bedrijven gebruikten hun duurzaamheids-verslag dan ook om concrete doelstellingen te formuleren voor de komende jaren. In het verslag van BECO zijn deze opgevat als een ‘to do’-lijstje, dat de lezer nadien kan gebruiken om zijn eigen ‘things to do’ te noteren. Ook bij Commotie geven ze hun duurzaamheidsverslag een tweede leven, door de opbouw van een woordenschat die duurzaamheid toegankelijker maakt en de kansen laat zien. “Hoe deze woordenschat evolueert, kunt u volgen op onze blog http://duurzaamheidsverslag.posterous.com, legt Frank Van Damme uit. De NMBS Groep en De Duurzame Drukker zijn allebei al aan hun tweede duurzaamheidsrapport toe. Ze merken beiden een duidelijke evolutie van hun duurzaamheidsverslag. Eén van de betrokkenen bij het stakeholder overleg van De Duurzame Drukker formuleerde het als volgt: “Het verslag is veel rijker en heeft meer body. Dit zal ongetwijfeld goed doen aan de uitstraling”. URL: http://www.beco.be
donderdag 17 juni 2010
Duurzaamheidsverslaggeving zit in de lift
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.