Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil tegen 2011 de voorschriften voor apothekers, briefjes voor de ziekenkas en ziektebriefjes voor de werkgever afschaffen en vervangen door een elektronisch doktersvoorschrift. Een Vlaamse huisarts is gemiddeld tien uur per week bezig met administratie. Apothekers verliezen dan weer heel wat tijd met het ontcijferen van al die doktersbriefjes. En ziekenfondsen hebben een administratie om u tegen te zeggen. Zij moeten al de papieren van dokters, apothekers, tandartsen en kinesitherapeuten controleren. Om hun administratiekosten te dekken, krijgen ze van de overheid ondertussen meer dan één miljard euro of zowat 5 % van het totale RIZIV budget.
Minister Vincent Van Quickenborne: “We merken dat steeds meer huisartsen gebruik maken van een PC. Drie op vier huisartsen maakt systematisch gebruik van een computer. Meer dan 80% werkt met het Elektronisch Medisch Dossier, en ruim 70% gebruikt software voor elektronische voorschriften. De gemiddelde administratietijd per consult ligt bij computergebruikers 2 minuten lager dan bij niet-computergebruikers. Dankzij dit gericht objectief onderzoek kunnen we eindelijk werk maken van een gericht beleid van administratieve lastenverlaging”.
Er worden jaarlijks naar schatting 26 miljoen doktersvoorschriften afgeleverd. Huisartsen staan positief tegenover het elektronisch doktersvoorschrift. In Zweden kunnen huisartsen sinds 2004 elektronisch voorschrijven. Vandaag gebeurt daar 60% van het voorschrijven elektronisch. In ons land wordt er momenteel binnen het eHealth platform grote vooruitgang geboekt om het elektronisch doktersvoorschrift mogelijk te maken. Procedure: De huisarts zal een elektronisch voorschrift kunnen opmaken tijdens de consultatie. Dit wordt door het eHealth platform versleuteld en opgeslagen in een databank, gezamenlijk beheerd door artsen en apothekers. Vervolgens gaat de patiënt naar de apotheek waar het voorschrift wordt opgeroepen uit de databank en wordt dit opnieuw versleuteld door eHealth.
Bepaalde geneesmiddelen worden pas terugbetaald na voorafgaand akkoord van het ziekenfonds. De huisarts moet een akkoordaanvraag opstellen en opsturen naar het ziekenfonds. Het gaat om maar liefst 1,8 miljoen transacties per jaar. De voorafgaande akkoordaanvraag betekent niet enkel rompslomp voor de dokter, ook voor de patiënt en de apotheek is er veel geloop. Het kan nu soms enkele weken duren vooraleer het ziekenfonds haar toelating tot terugbetaling geeft. De patiënt moet dus wachten op het akkoord en zich dan opnieuw verplaatsen. Het gevolg is dat elke apotheker gemiddeld een dertigtal voorschriften open heeft staan, d.w.z. dat hij altijd gemiddeld op een dertigtal attesten moet wachten i.v.m. geneesmiddelen die al aan de patiënt zijn verstrekt. Voor geheel België zou het, op ieder ogenblik, dan ook gaan om ongeveer 150.000 van dergelijke attestschulden. In een elektronische procedure vraagt de arts online het akkoord van het ziekenfonds. Het ziekenfonds kan in real time akkoord geven indien geen bijkomende info vereist is. De patiënt zal dan rechtstreeks na het doktersbezoek richting apotheek kunnen gaan voor zijn geneesmiddel.
De SIS kaart werd ingevoerd in 1996 en laat toe om na te gaan of de patiënt in orde is met de ziekteverzekering. Omdat het internet toen nog niet zo verspreid was, werd deze informatie op de kaart zelf geplaatst. Ondertussen is het internet alom tegenwoordig en is de eID ingevoerd. De SIS kaart is dan ook voorbijgestreefd. Het is dan ook de bedoeling om de SIS kaart te integreren in de eID. Via de eID kan een patiënt dan de toestemming geven aan de apotheker of zorgverstrekker om de gegevens uit de databank te raadplegen.
Uit het onderzoek blijkt dat artsen willen dat aan de wildgroei aan doktersattesten een halt wordt toegeroepen. Een van de meest voorkomende attesten zijn de afwezigheidattesten door ziekte. Deze attesten zijn verschillend naargelang ze moeten dienen voor een werkgever in de privésector, de publieke sector of voor de school. Dit heeft dan ook tot gevolg dat een afwezigheidsattest in veelvoud moet worden opgemaakt bij eenzelfde doktersbezoek. Minister Van Quickenborne wil dan ook de diversiteit in afwezigheidsattesten aanpakken. Nadat het afwezigheidsdocument is gestandaardiseerd kan het ook elektronisch worden gemaakt, zodat het doktersbriefje elektronisch kan worden overgemaakt aan de werkgever.
Guido Van Peeterssen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.