Om de klanten van De Lijn realtime informatie te geven over de vertrektijden worden er de komende twee jaar digitale informatieschermen geplaatst in achttien busstations. Hiermee krijgen de reizigers praktische informatie over de bus die ze willen nemen en over een eventuele vertraging. Dit verhoogt het comfort van de reizigers. Dit past in de beleidskeuze van minister Hilde Crevits om via realtime informatie op dynamische borden reizigers over hun reisweg te informeren en wordt er 7,2 miljoen euro geïnvesteerd in digitale schermen. Omdat alle bussen en trams van De Lijn zijn uitgerust met een GPS, weet de centrale dispatching of de voertuigen volgens schema rijden. Eventuele vertragingen worden meteen gemeld op de digitale informatieborden in grote busstations.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Voor mij is het essentieel dat het comfort van reizigers in de 21ste eeuw wordt verhoogd, niet alleen met een uitgebreid netwerk, maar ook door goede realtime informatie. Het gebruik van bus of tram moet aantrekkelijker worden. Met de digitale informatieborden wil ik niet alleen de reizigers informeren, maar vooral de net-niet reizigers overtuigen om De Lijn te nemen. Dat betekent dat we het hen onderweg zo gemakkelijk mogelijk moeten maken, met actuele en duidelijke informatie over overstappen, vertrektijden en vertragingen. Investeren in software zowel bij De Lijn als bij openbare werken is dan ook een speerpunt in het beleid voor de komende 5 jaar. ”
De komende twee jaar rust De Lijn de volgende stationsomgevingen uit met realtime informatie: Antwerpen-Berchem, Heist-op-den-Berg, Turnhout; Landen, Neerpelt, Gent Sint-Pieters, Aalst, Oudenaarde, Wetteren, Ieper, Knokke, Menen, Roeselare en Waregem. Ook de volgende busstations krijgen realtime informatieborden: Riemst, Korenmarkt in Gent, Fochplein in Leuven en Marie-Joséplein in Oostende.
Elk busstation wordt uitgerust met één groot overzichtsscherm en krijgt per perron een kleiner scherm. Het algemene scherm geeft informatie over het lijnnummer, de bestemming en het perron van de vertrekkende bussen. Op de perronborden staan dan nog eens het lijnnummer en de bestemming, maar ook de voorziene vertrektijd en de eventuele vertraging worden weergegeven. Om ook slechtzienden te informeren, worden de nieuwe perronborden uitgerust met een luidspreker. Een computerstem leest regelmatig de informatie op het bord voor. In elk busstation dat een afgescheiden wachtruimte heeft, komt ook een televisiescherm met informatie voor de wachtende reizigers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.