woensdag 19 mei 2010

Gent zet rolmodellen in voor hogere instroom van allochtonen in de social profit.

Ambasadeurs 04Gent start een project waarbij 21 allochtone rolmodellen worden ingezet om te werken aan positieve beeldvorming van de sociale sector. Ze zijn zelf werkzaam in de sector en brengen een getuigenis van het traject dat zij hebben afgelegd en de drempels die zij zelf hebben overwonnen. Het de bedoeling om twijfels en vragen bij allochtonen weg te nemen en hen warm te maken om een opleiding in de sociale sector te beginnen. Caroline De Baere: “ Vanuit Gent, Stad in werking werd een werkgroep Latent Talent opgestart. Veel jobs in de sociale sector zijn niet gekend bij de allochtone gemeenschap. Onze rolmodellen richten zich naar allochtone leerlingen in het secundair onderwijs, maar ook naar ouders, omdat zij een cruciale rol spelen bij de keuze van hun kinderen voor een opleiding. Met deze rolmodellen willen wij ook werkzoekenden aanspreken om een bijkomende opleiding te volgen. De meeste getuigenissen vinden plaats in Gent, maar er zijn ook getuigenissen in andere Oost-Vlaamse gemeenten”.

De Gentse partners leerden dat er heel wat drempels zijn die de instroom van Turken en Maghrebijnen in de social profit verhinderen, waaronder een foutieve of gebrekkige beeldvorming van de sector. Schepen Sofie Bracke: “Allochtonen zijn oververtegenwoordigd in de werkloosheidscijfers. Maar Turken en Maghrebijnen en de overige niet EU-burgers namen in 2009 een aandeel van 22,5% en 12,2% in van de Gentse niet-werkende werkzoekenden. In bepaalde opleidingen ligt het aandeel van Turken en Maghrebijnen bijzonder laag: polyvalent verzorgende: 0,95%, ingroei social profit: 0%, opvoeder jeugd- en gehandicaptenzorg: 2,7%. En dat zijn juist sectoren waar er vraag is naar allochtone werknemers”. Dit project speelt hierop in en promoot de sector op maat van allochtonen, met aandacht voor het overwinnen van hun specifieke drempels, zoals cultuurgebonden weerstand ten opzichte van verzorgende taken. Werknemers uit de social profit die zelf van allochtone origine zijn, gaan in dialoog met de allochtone gemeenschap. Op die manier worden de vooroordelen over werken in de social profit in de eigen gemeenschap besproken en ontkracht.

UZ medewerkster Yeter Cekic getuigt: “Ik ben als kleuter naar België gekomen, maar buiten een opleiding Snit en Naad was er geen keuze, andere beroepen waren sociaal niet aanvaardbaar. Tot ik steun kreeg om een opleiding verpleegkundige te volgen. Nu ik adjunct-hoofdverpleegkundige ben merk ik dat er nood is aan geschoolde allochtonen. Ik wil getuige zijn en jongeren overtuigen om de stap naar de zorgsector te zetten”. Massoud Hajizadeh was gelukkig in zijn geboorteland Iran tot aan de omwenteling in 1979. Hij ging op de vlucht en kwam in België terecht. Hij zijn eerste keuze was kinesitherapie, maar de taalbarrière was te groot. Een opleiding functionele grafiek in Sint-Lucas lag hem wel, maar bleek financieel niet haalbaar. Massoud: “Mijn vrouw is verpleegkundige, via haar schreef ik mij in voor een cursus logistiek assistent. Dat houdt in dat ik bepaalde taken van de verpleegkundige overneem. Nu werk ik 12 jaar in het UZ waar ik heel goed onthaald werd. Ik ben nu ook tolk en wordt regelmatig gevraagd bij consultaties, bij opnames of bij gesprekken tussen personeel en patiënten die het Nederlands niet machtig zijn. Met mijn verhaal wil ik allochtonen aanmoedigen, hoe moeilijk het ook is om je aan te passen aan een andere cultuur, een andere taal en een ander leven”.

Dit project wordt gedragen door het partnerschap Gent, stad in werking en wordt betoelaagd door de Stad Gent, VIVO en de Provincie Oost-Vlaanderen. Daarnaast zijn ook werkgevers (ziekenhuizen, OCMW, de thuiszorg, enz.), VDAB, opleidingscentra, Verso, Odice, INGent en SERR Gent en rondom Gent actief betrokken bij het project. Meer informatie bij projectmedewerker Caroline De Baere, Sint-Niklaasstraat 27/301, 9000 Gent, tel. 09 266 83 68 of e-mail caroline.debaere@gent.be, website www.gsiw.be/latenttalent.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.