woensdag 10 februari 2010

Gent investeert 5 miljoen euro in betere fietspaden.

De stad Gent zal de komende jaren fors investeren om de ontbrekende schakels in de Gentse fietspaden aan te pakken. Omdat het een werk van lange adem is en de beschikbare middelen vaak ontoereikend zijn zullen de Stad Gent, de Provincie Oost-Vlaanderen en het Vlaams Gewest de krachten bundelen. De beschikbare fondsen worden verzameld in een Gents Fietsfonds. Daar heeft Gent 3 miljoen euro voor over. De andere partners brengen 2 miljoen euro samen. Dat is samen dus 5 miljoen euro om een broodnodige inhaalbeweging te maken op vlak van fietsinfrastructuur in Gent. Dankzij dat Gents Fietsfonds kan 60 kilometer wegennet, verdeeld over stads- en gewestwegen, de komende jaren onder handen genomen worden.

Toch deed Gent de voorbije jaren al heel wat inspanningen, zo werden er vier hoofdfietsroutes gerealiseerd. Er kwam een Oost - West fietsroute van Sint-Amandsberg tot Mariakerke. De Noord - Zuid fietsroute verbind Wondelgem met Zwijnaarde. Dan is er nog de Leiepromenade die langs de Leie naar Sint-Denijs-Westrem loopt. En er is de campusroute die de verschillende campussen van de universiteit en de hogescholen verbind. Er werd ook geïnvesteerd in talrijke fietsbruggen en fietsonderdoorgangen. Maar er bleef een tekort aan een fijnmazig fietsnetwerk. In 1993 werd het Fietsplan ingevoerd waarbij een aantal veilige en bewegwijzerde fietsassen van en naar het stadscentrum werden uitgebouwd. In het Mobiliteitsplan van 2002 werd een fijnmaziger functioneel fietsnetwerk ontwikkeld, dat in het grotere Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk (BFF) werd opgenomen. In 2007 veranderde de subsidieregeling met de invoering van het ‘Fietsfonds’, waardoor het Vlaams Gewest nu ook via de Provincie kan meebetalen voor de aanleg van fietsinfrastructuur op Gentse wegen. De Stad Gent wenst in de komende jaren optimaal gebruik te maken van deze middelen. De Dienst Mobiliteit van de Stad Gent heeft daarom een projectenlijst samengesteld met wegtracés waar een heraanleg of een volledig nieuwe fietsinfrastructuur wenselijk is.

Fietsers zijn niet altijd tevreden over de snelheid waarmee fietspaden worden aangepakt. Voor een fietspad kan aangelegd worden, gaat er echter een lange weg aan vooraf. Eerst wordt er nagedacht over de verbetering, je wikt en weegt de voor- en nadelen af, je berekent de kosten en na rijp beraad en prijsvergelijking kom je tot een evenwichtig besluit. Dan worden plannen getekend, wordt een bouwaanvraag ingediend en mogelijke subsidies aangevraagd. Pas als deze procedures succesvol doorlopen zijn, kan het verbouwen effectief beginnen. Dat is bij een fietspad niet anders. Het is een procedure die tijd neemt, maar ook resulteert in een fietspad van hoge kwaliteit en met een optimale veiligheid. Bij de aanleg van een fietspad wordt steeds onderzocht of een onteigening kan vermeden worden. Er wordt nu onderzocht hoe dit proces kan ingekort worden.

Volgende projecten binnen het ‘Gents Fietsfonds’ zijn al opgestart:

Spoorwegtunnel tussen Leo Tertzweillaan en Jan Samijnstraat

Neermeerskaai

Groene Banaan (Sint-Amandsberg)

Beekstraat

Achterdries-Van Swedenlaan-Koningsdonkstraat

Kloosterstraat: doorsteek tussen Industriepark Drongen en Noordhoutstraat

Bijlokekaai-Baertsoenkaai

Lindenlei-Recollettenlei

Keistraat-De Gieylaan-Hemelrijkstraat

Broekkantstraat-Wittepaalstraat

Hielstraat-Braemkasteelstraat

Weverbosdreef

Gewestwegen

R40 Gasmeterlaan / R40a Nieuwe Vaart

N70 Land van Waaslaan tot R4

N70a Antwerpsesteenweg

N466 Baarledorpstraat-Gaverlandstraat

Naast de projecten die binnen het Gents Fietsfonds uitgewerkt worden, zullen er nog tal van andere belangrijke realisaties uitgevoerd worden:

Drieselstraat

Ontwikkeling Oude Dokken (Dampoort)

Onderdoorgang Rozemarijnbrug

Fietspaden Gaardeniersbrug

Gewestwegen

Rotonde ‘Drie Sleutels’ op N43

Van Vaerwyckweg (verbinding R4 en stationsomgeving)

N461 Antoon Catriestraat (Drongen)

N9 Brugsevaart

N43 Kortrijksesteenweg : (tussen Drie sleutels en de Sterre)

De Sterre

N9 Brusselsesteenweg

N414 Koningin Elisabethlaan en Kortrijksesteenweg tot aan stadsring (ism Stad Gent en De Lijn)

Projecten van De Lijn

- Heraanleg van de as Papegaaistraat-Annonciadenstraat-Gebroeders Van de Veldestraat

Realisaties door Waterwegen en Zeekanaal NV

- Onderdoorgang onder Ter Platenbrug

- Fietsbrug aan het eiland Malem

- Drie fiets- en voetgangersbruggen in het project Oude Dokken aan de Dampoort


Alle betrokken partners willen in dit project de middelen bundelen met als doel een modelfietsnetwerk uit te bouwen. De unieke samenwerking tussen het Vlaams Gewest, de Provincie Oost-Vlaanderen en de Stad Gent moet leiden tot een grotere dynamiek en een aanzienlijk verbeterde Gentse fietsinfrastructuur. Zo legt men nu de basis voor nog meer, comfortabeler, en vooral veiliger fietsverkeer in Gent.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.