dinsdag 6 april 2010

Geluidsschermen voor E40 in Drongen worden per schip geleverd

Omnibeton 01 Langs de E40 in Drongen komen geluidsschermen. Die plaatsing wordt al 10 jaar lang uitgesteld door de geplande heraanleg van de afrit in Drongen. Daardoor zouden de schermen weer afgebroken moeten worden. Maar nu werd een systeem ontwikkeld dat een oplossing biedt voor tijdelijke afbraak. Eindelijk komen er toch geluidsschermen aan de Deinzesteenweg en de Brouwerijstraat zodat de woningen het dichtst bij de E40 afschermd worden. De kosten werden destijds geschat op 850.000 euro, maar zijn ondertussen opgelopen tot 2,25 miljoen euro. De Stad Gent neemt hiervan 118.000 euro voor zijn rekening.

De geluidsschermen werden per schip vanuit Hasselt aangevoerd. Vlaams minister Hilde Crevits bracht vandaag een bezoek aan de Fasiver werf aan de Scheldekanaaltragel in Zwijnaarde, zij volgde er het lossen van deze geluidsschermen. Minister Crevits juicht dit initiatief via de waterwegen toe, want zo rijden er minder vrachtwagens op de weg. Voor openbare werken wordt er heel veel materialen aangevoerd. De meeste van deze transporten gebeuren over de weg. Om bedrijven te stimuleren om meer te vervoeren via de waterweg, geeft de Vlaamse overheid zelf het goede voorbeeld. Vlaams minister Hilde Crevits past dit toe binnen haar eigen beleidsdomeinen. Vandaag wordt aangetoond dat de levering van geluidsschermen, maar dat kan ook met andere materialen, even goed voor een groot stuk over de waterweg kan.

Omnibeton 04 Vlaams minister Hilde Crevits : “Hier in Zwijnaarde gaat het om het transport van elementen voor een geluidswand van 1 kilometer. 332 wandelementen (in totaal 2.025 ton) en 332 deltablokken (in totaal 1.000 ton) worden per schip vervoerd. Op deze manier worden alles samen 131 vrachtwagenritten uitgespaard. Deze operatie is een mooi voorbeeld van hoe de overheid via de binnenvaart zelf duurzaam te werk gaat, samen met de private partners die zorgen voor de uitvoering van de werkzaamheden”. Bij het tot stand komen van dit transport heeft een transportdeskundige een belangrijke rol gespeeld. De waterwegbeheerders werken sinds het najaar van 2005 samen met de ondernemersorganisatie VOKA om ondernemingen vertrouwd te maken met het transport via de binnenvaart. Sindsdien adviseren drie transportdeskundigen met veel praktijkervaring kosteloos ondernemingen die goederentransport over het water overwegen. Klik op de foto om te zien hoe de blokken gelost worden.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.