Meisjes gamen graag, maar games zijn te weinig op hen afgestemd. Dit is één van de conclusies van het onderzoek naar de gamegewoonten en -voorkeuren van meisjes gevoerd door Lotte Vermeulen, studente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent. In het kader van haar masterproef ging ze na welke eigenschappen van games specifiek meisjes aantrekken. Vrouwelijke gamers spelen gemiddeld 8 uur per week en worden een steeds belangrijkere doelgroep. Toch spelen mannelijke gamers nog steeds ruim dubbel zo lang. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat games als boys' toys worden gezien en dat de meeste games zijn afgestemd op de interesses van mannen. Gamesters hebben minder interesse als de vrouw als seksobject weergegeven worden. Opvallend is dat vrouwen die minder vaak gamen zich hier meer aan ergeren. Mannen daarentegen hebben minder bezwaren tegen mooie, schaarsgeklede dames in games. Toch is het uiterlijk van de gamepersonages niet onbelangrijk voor vrouwen. Het liefst spelen ze met een sterk, knap en vrouwelijk personage dat van aanpakken weet.
Vrouwen willen, in tegenstelling tot mannen, dat een game logisch en eenvoudig in elkaar zit. Het is belangrijk dat het controlepaneel eenvoudig te hanteren is en dat er geen ingewikkelde toetsencombinaties moeten worden gemaakt. De gameregels moeten duidelijk zijn en de uitdaging haalbaar. Wanneer de bediening van een game zichzelf niet onmiddellijk uitwijst, geven vrouwen het spel al snel op. Zij zijn minder bereid om veel tijd op te offeren om een game onder de knie te krijgen en kiezen dan ook eerder voor korte en simpele games. Anderzijds geeft meer dan de helft van de gamesters aan dat ze graag meer tijd zou hebben om hun hobby uit te oefenen. Vrouwen schuwen geen geweld tijdens een game. Wel hebben ze een voorkeur voor 'humoristisch' geweld in plaats van realistische geweldscènes. Dergelijke scènes wekken bij hen eerder een afkeer op. Zo verkiezen vrouwen over het algemeen meer dan mannen games in cartoonstijl en in 2D. Bovendien lossen ze liever een probleem of raadsel op dan iets of iemand te overwinnen. Vrouwen vinden het ook belangrijk om een doel te bereiken en vooruitgang te boeken. Wedijveren via bewegingen met vrienden (party games) valt gemiddeld meer in de smaak bij vrouwen dan bij mannen.
Een belangrijke motivatie om te gamen bij vrouwen is de mogelijkheid om vrij te rond te zwerven in een gamewereld en zelf opdrachten te kiezen. Zo houden vrouwen ervan om mooie en rijke omgevingen te verkennen en hebben ze een voorkeur voor gamewerelden in scherpe en heldere kleuren in plaats van sombere settings. Onder verkennen wordt ook het uitvoeren van nevenactiviteiten (side-quests) verstaan. Opdrachtjes of extra functies die het spel boeiender maken maar geen invloed hebben op de uitkomst, vallen erg in de smaak bij vrouwen. Sociaal contact in een game is de minst belangrijke motivatie voor vrouwen om te spelen. Naast vrijheid en controle, zijn uitdaging, prestatie en immersie (de figuurlijke onderdompeling in het spel) elementen die vrouwen wel sterk aantrekken. Opmerkelijk is ook dat het communiceren en spelen met anderen in games juist de belangrijkste drijfveer voor mannen is om te gamen. Dit wijst erop dat vrouwen en mannen vertrekken vanuit sterk verschillende beweegredenen om te spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.