vrijdag 30 april 2010

Vanaf 1 september Digitale GemeenteTV Gent op AVS.

Digitekst 01 Vanaf 1 september kunnen Gentenaars de informatie van de Stad Gent supersnel vinden via de afstandsbediening van hun digitale TV. Niet alleen tekst, maar ook foto’s, de afleveringen van StadsTV Gent, en de Gentse items uit het AVS journaal worden toegevoegd. Digitext is de digitale opvolger van de bekende analoge teletekst, het oogt aangenaam en heeft meer mogelijkheden. Voorwaarde is wel dat je digitale televisie (zeg maar een digibox) moet hebben ofwel via Telenet ofwel via Belgacom. Burgemeester Termont en AVS kwamen vanmiddag samen om de overeenkomst te ondertekenen. Concreet krijgt Gent 1.000 pagina’s waar het foto’s, tekst en audiovisuele beelden mag plaatsen. En die pagina’s kunnen heel snel aangepast worden: foto’s en tekst plaatsen duurt amper 5 seconden. Inwoners kunnen ook heel snel van de ene pagina naar een andere pagina of onderwerp overschakelen, net zoals de oude teletekst.

In de nabije toekomst wordt tv kijken volledig digitaal. De analoge teletekst van de regionale televisiezender AVS zal dus ook verdwijnen en plaatsmaken voor Digitext. AVS ontwikkelde samen met vijf andere regionale tv-zenders een nieuwe applicatie binnen het aanbod van digitale televisie: Digitext GemeenteTV. Dat is een platform dat de klok rond beschikbaar is voor alle digitale kijkers van AVS Oost-Vlaamse televisie. Met dat nieuwe aanbod wil de Dienst Voorlichting de betrokkenheid van de bevolking voor initiatieven van het stadsbestuur verder stimuleren en optimaliseren.

Burgemeester Termont is overtuigd van het nut van dit medium: “Digitext GemeenteTV heeft een ideale voorlichtingsfunctie: persberichten, beslissingen van het beleid, voorstellingen van stadsdiensten, de loketfunctie, stedelijke evenementen, crisiscommunicatie en andere komen er in aan bod”. Belangrijk is dat de Voorlichtingsdienst van de Stad Gent heel snel kan reageren en informatie verstrekken via digitale weg. Gent is niet afhankelijk van andere media om belangrijke berichten te verspreiden. Of het nu s’avonds en in de weekends. Alle partners zijn het er over eens: het is belangrijk dat lokale overheden instappen in dit vernieuwende project. Zo kunnen stadsdiensten filmpjes over projecten via Digitekst verspreiden en tegen kostprijs advertentieruimte op hun eigen Digitext pagina’s exploiteren. Zo kunnen ze reclame maken voor stedelijke diensten en stedelijke VZW’s. Digitext op AVS zal operationeel zijn op 1 september 2010.

donderdag 29 april 2010

Provincie verhuist naar Urbis complex.

De Oost-Vlaamse provincieraad heeft groen licht gegeven voor de aankoop van bijkomende kantoorruimte in het Urbisgebouw aan het Woodrow Wilsonplein in Gent. Daarmee komt een einde aan de zoektocht voor een geschikte locatie die bijna alle provinciale diensten in Gent centraliseert. Die zitten in Gent verspreid over zeven locaties. Gedeputeerde Peter Hertog: “De huidige situatie kost veel geld en komt de samenwerking, interne communicatie en herkenbaarheid van de Provincie niet ten goede. Elk gebouw heeft zijn eigen vaste kosten, een eigen onthaalbalie, er zijn overal vergaderruimtes nodig en de dossiers zitten overal verspreid”. Er werden diverse locaties onderzocht, waaronder het Sint-Pietersstation en de Henleykaai. Maar de provincie besliste tenslotte om 13 990 m² bijkomende kantoorruimte in het Urbisgebouw te kopen. De Provincie beschikt daar nu al over 17 724 m² kantoor waar 400 personeelsleden werken. Door de centralisatie zullen in totaal zowat 750 personeelsleden van de Provincie én het politieke personeel een stek krijgen in het huidige PAC Het Zuid. Het personeel en de gebouwen van het provinciaal archief (Pelikaanstraat), provinciaal centrum voor milieuonderzoek (Godshuizenlaan), uitleendienst (Kapiteinstraat)en Caermersklooster (Patershol) blijven behouden.

De keuze voor het huidige Administratief Centrum aan de Gentse Zuid berust op verschillende motieven. Het Zuid is een belangrijk knooppunt openbaar vervoer. Er is de uitstekende ligging aan de toegangspoort tot Gent: het nieuwbouwproject de Krook ligt vlakbij, evenals de Capitole, de Vooruit en de Gentse stedelijke administratie. De locatie geeft bovendien een grotere herkenbaarheid aan de Provincie. En er is de rationalisering: van 7 naar 1 locatie, een betere dienstverlening en financiële haalbaarheid van het project. De werken kunnen in 2012 starten. De huidige en nieuwe kantoorruimten zullen grondig gerenoveerd worden. Er komt ondermeer een zaal voor de provincieraad en de gevel wordt gerenoveerd. Het ontwerp voor de renovatie zal via een open oproep van de Vlaamse Bouwmeester verlopen. Voor de aankoop is 21 000 000 euro voorzien; voor de renovatiekost 32 967 900 euro; de verkoop van huidig patrimonium zou 18 650 000 euro moeten opbrengen.

In mei 2012 wordt de provincie eigenaar van het kantorencomplex boven het shoppingcenter en kan de renovatie beginnen. De verhuizing van de provinciale diensten is gepland in 2013. De huidige gebouwen van de provincie worden verkocht of verhuurd. Het gaat onder meer om de Bank van de Arbeid in de Voldersstraat, het Huis van de Economie in de Seminariestraat en de Oost-Vlaamse bestuursacademie aan de Nederpolder. Het Provinciehuis aan het Laurentplein is eigendom van de federale overheid. Het staat nog niet vast wat er met dat gebouw gebeurt.

woensdag 28 april 2010

Tiny Taels uit Wommelgem is de Beste Boekenjuf van 2010

Boekenjuf2010Welke juf of meester verdient een grote pluim voor het werken met kinderboeken in de klas? Wie draagt boeken een warm hart toe en wie maakt van alle kinderen echte leesbeesten? De Beste Boekenjuf van 2010 is Tiny Taels van de St. Johannesschool in Wommelgem; zij wordt beloond met 100 boeken voor de schoolbib. De prijs voor de Beste Boekenjuf of -meester komt de verdienste toe nadrukkelijke aandacht en waardering te willen schenken aan het echte, concrete, dagelijkse veldwerk. Bij het bekronen van enkele laureaten wordt ieder jaar nadrukkelijk hulde gebracht aan de discrete maar heel reële dagelijkse inzet van leesbevorderaars in hun scholen.

Voor de zesde editie van deze wedstrijd kwamen er ruim 70 inzendingen binnen, die door de jury met de nodige ernst werden bestudeerd. De jury bestaat dit jaar uit Bart Desmyter (voorzitter GroKi, Uitgeverij De Eenhoorn, voorzitter jury Beste Boekenjuf), Veerle Moureau (Davidsfonds), Wally De Doncker (auteur), Ria Dorssemont (leesjuf & leesbevorderaar) en Brigitte De Cock (Beste Boekenjuf 2009). Eén boekenjuf of -meester wint de hoofdprijs van 100 boeken, zes andere gaan evengoed met een boekenpakket naar huis. Op woensdag 28 april vond de feestelijke prijsuitreiking plaats in het auditorium van Lamot in Mechelen. Marijke Umans zorgde met Vroink voor een vrolijk spektakel.

Tiny Taels van de St. Johannesschool in Wommelgem is volgens een van haar collega's iemand die kinderboeken ademt en anderen kinderboeken doet ademen. Volgens de jury is zij gewoon de Beste Boekenjuf van 2010. Bibliotheekbezoek is meer dan zo maar boekjes ruilen: de kinderen kunnen hun boeken aan elkaar promoten of gemotiveerd afkraken. […] Maar wat vooral opvalt is haar overtuiging dat lezen meer is dan een activiteit apart. Zij slaagt er in ook de andere vakken op te vrolijken met een verhaaltje, een gedicht, een sprookje of een flitsend bericht. […] In de kelder van de school richtte ze een heus Boekenbeestenhol in, waar kinderen en collega’s, al dan niet in klasverband, kunnen genieten van een boekje in een hoekje," aldus het juryverslag. De Beste Boekenjuf van 2010 kreeg een mand met 100 boeken cadeau.

De andere winnaars zijn Ann Melotte van de Vrije Basisschool De Lettermolen van Zonhoven. Haar tweede prijs is goed voor een mand met 75 boeken. Els De Ruddere van de Gemeentelijke Basisschool in Oostduinkerke gaat naar huis met een derde prijs en een mand met 50 boeken De Vierde prijs, een mand met 25 boeken, gaat naar Joke Maes van basisschool Klavertje in Olmen . Jo van Audenhove van de Gemeentelijke Basisschool Everheide in Evere, Carine Hillen van lagere school De Robbert in Hamont en Nikie Lenssens van De Vuurtoren in Drongen gaan naar huis met een aanmoedigingsprijs en een mand met 10 boeken.

De prijs voor de Beste Boekenjuf of -meester is een initiatief van GroKi, de Groep Vlaamse kinderboekenuitgevers, in samenwerking met Boek.be. Abimo, Clavis, Davidsfonds, De Eenhoorn, Lannoo, Standaard Uitgeverij, Studio 100, Van In, WPG Uitgevers en Zuidnederlandse Uitgeverij schenken de boeken.

Gents Universitair Koor viert 10-jarig bestaan met Carmina Burana

Dies Natalis 04Het Gents Universitair Koor (GUK) is uitgegroeid tot een gevestigde waarde binnen de UGent en in het Vlaamse koorlandschap. Het koor viert haar tiende verjaardag met de uitvoering van ‘Carmina Burana’ in de concertzaal van de Gentse Bijloke. Op het podium staan behalve het GUK nog 3 andere Gentse koren, 3 solisten, 2 pianisten en de slagwerkklas van het conservatorium Hogeschool Gent. Het GUK kiest dus niet voor de versie met groot symfonisch orkest, maar wil bewust de nadruk leggen op het kamermuziekaspect van dit grootse werk. Als universiteitskoor besloot het GUK de wetenschappelijke expertise rond Carl Orff en de Carmina Burana mee te nemen in hun concert. Daarom wordt het concert vooraf gegaan door een thematische lezing over de middeleeuwse Carmina Burana waarop Orff zich baseerde. Ook het taalgebruik in Carmina Burana, het Middelhoogduits, wordt besproken.

Het Gents Universitair Koor ontstond op initiatief van een groepje studenten dat de avonden op kot samen zingend doorbracht. Het koor is in Vlaanderen uitgegroeid tot een gevestigde waarde, onder meer door optredens in het kader van het Festival van Vlaanderen. Maar ook buiten de landsgrenzen heeft het koor enige naamsbekendheid verworven door concertreizen in onder meer Hongarije, Engeland, Polen en Spanje. Jaarlijks geeft het GUK onder leiding van Joris Derder twee concerten en luisteren de zangers plechtige proclamaties, academische zittingen en congressen op. Dit jaar waren ze op 19 maart waren zij nog te horen op de plechtige Dies Natalisviering van de UGent.

Carmina Burana onder leiding van Joris Derder en in samenwerking met Cantabile Gent, Koor Hogeschool Gent en Kinderkoor Sint-Bavo Gent.
Solisten: Griet De Geyter, Bart De Kegel en Philippe Souvagie
Pianisten: Marc Masson en Tae Yoshioka
Slagwerk: slagwerkers Conservatorium Hogeschool Gent
Datum: 4 mei 2010 om 20u in Concertzaal De Bijloke, Jozef Kluyskensstraat 2, 9000 Gent.
De lezing start om 19u. Toegangsprijs: voorverkoop/kassa: 15/18€ (niet-studenten), 10/12€ (studenten). Reserveren via guk@student.ugent.be (0494 49 59 81) of bij Muziekcentrum De Bijloke 09/269.92.92, www.debijloke.be of in het bespreekbureau Kluyskensstraat 2 teGent.

Info http://student.ugent.be/guk

dinsdag 27 april 2010

Programma Gentse Feesten 2010 krijgt vorm

Geen dag gaat voorbij of we krijgen hier op de redactie melding van diverse evenementen de komende Gentse Feesten. Zo steunt de Dienst Feestelijkheden niet alleen de meest diverse organisaties tijdens de Gentse Feesten. Ze verzorgen daarenboven ieder jaar een aantal eigen producties. Vanaf vandaag krijgt u deze berichten te lezen op Belg.be

Sint- Baafsabdijconcerten

De Dienst Feestelijkheden en Muziekcentrum De Bijloke Gent organiseren tijdens de Gentse Feesten vijf concerten in de middeleeuwse refter van de Sint-Baafsabdij. Deze concerten vinden plaats van zondag 18 tot en met donderdag 22 juli 2010 om 15 uur onder de titel Sint-Baafsabdijconcerten. Vijf internationaal gerenommeerde solisten gaan in dialoog met vijf jonge beloftevolle talenten. Zo staat naast klassiek repertoire ook jazz en niet-westers repertoire op het programma.
-Zondag 18 juli: Pascal Schumacher (vibrafoon) en Francesco Schlimé (piano), Dialogues.
-Maandag 19 juli: Ustad Sayeeduddin Dagar (zang), Bert Cornelis (surbahar), Dhrupad
-Dinsdag 20 juli: Christine Busch (viool) en Olivier Marron (cello), Schulhoff, Glaser, Veress, Ravel
-Woensdag 21 juli: Kristian Bezuidenhout (piano) en Esther Yoo (viool), Beethoven, Haydn
-Donderdag 22 juli: Skip Sempe (klavecimbel) en Olivier Fortin (klavecimbel), A.-L. Couperin, F. Couperin, Rameau, Scarlatti.

Een ticket kost 5 euro maar is tegelijkertijd een geschenkbon ter waarde van 5 euro. Die geschenkbon kan nadien gebruikt worden als een kortingsbon bij aankoop van een ticket naar keuze uit het seizoensprogramma 2010-2011. Alle concerten van de Sint Baafsabdijconcerten zijn immers smaakmakers voor het Bijloke concertseizoen en alle musici komen terug op een of meerdere concerten.

Info en tickets: Muziekcentrum De Bijloke, J. Kluyskensstraat 2, 9000 Gent, tel. 09 269 92 92, website www.debijloke.be

Aperitief –en theeconcerten

De aperitief- en theeconcerten vinden plaats op een nieuwe locatie, namelijk in de mooie binnentuin van het Sint-Bavo instituut (Reep 4). Elke dag kan men van 11 tot 13 uur en van 16 tot 18 uur terecht in de tent in de tuin om te genieten van een muzikaal optreden. Deze concerten zijn gratis; inschrijven vooraf is niet nodig.
- Zondag 18 juli: Marco Bakker, Katrien Gallez en begeleiding
- Maandag 19 juli: Frank Gallan en begeleiding
- Dinsdag 20 juli: Will Ferdy en Jürgen De Smet in concert
- Woensdag 21 juli: Wienerensemble Roger Renard afwisselend met zanger Ronny Ray
- Donderdag 22 juli: Eddy Wally, Marina en begeleiding
- Vrijdag 23 juli: Liliane Saint Pierre en Major Five.
- Zaterdag 24 juli: Johan Stollz en begeleiding
- Zondag 25 juli: Garry Hagger en begeleiding.

Bal 1900

Traditiegetrouw vindt ook het Bal 1900 plaats tijdens de Gentse Feesten. Op zondag 18 juli wordt de Kouter omgetoverd tot dansvloer en wordt het vroegere Kloefkesbal opnieuw tot leven geroepen. Van 19.30 tot 20.30 uur stellen tientallen dansliefhebbende verenigingen zich aan het publiek voor.

Rondgang van de Gilde van de Stroppendragers

De Korenmarkt zal heraangelegd zijn wanneer de Gentse Feesten van start gaan. Daardoor kan de 37e Rondgang van de Gilde van de Stroppendragers en de Keizer Karelstichting dit jaar opnieuw over de Korenmarkt trekken. De start van de stoet vindt plaats aan het Gravensteen. Daarna wordt het centrum doorkruist via de volgende plaatsen: Sint-Veerleplein, Kraanlei, Zuivelbrug, Grootkanonplein, Vrijdagmarkt, Kammerstraat, Belfortstraat, Botermarkt, Emile Braunplein (tribune), Gouden Leeuwplein, Klein Turkije, Korenmarkt, Groentenmarkt, Vleeshuisbrug, Sint-Veerleplein om zo terug aan het Gravensteen te eindigen. Die historische herdenking staat geprogrammeerd op vrijdag 23 juli om 20.30 uur.

Vuurwerk

Ter gelegenheid van de nationale feestdag wordt op woensdag 21 juli de hemel opgelicht door een groots vuurwerkspektakel. Dit jaar worden ‘De vier jaargetijden’ als thema gebruikt. Het vuurwerk is een samenwerking van de Dienst Feestelijkheden en MiramirO en vindt plaats aan de Watersportbaan.

Kindernamiddagen Zuidpark

Ook aan de allerkleinsten wordt gedacht tijdens de Gentse Feesten. De Dienst Feestelijkheden en Idee Fiks brengen dagelijks een gevarieerd programma van diverse workshops, een verteltheater, springkastelen, animatie en spelactiviteiten tijdens de Kindernamiddagen in het Zuidpark. Kinderen tot 12 jaar kunnen gratis van zondag 18 tot en met zondag 25 juli van 12 tot 20 uur terecht in het Zuidpark.

Artistiek Aperitief

Van zondag 18 tot en met zondag 25 juli voert Nico Burssens dagelijks om 11.30 uur een gesprek met een toonaangevende Gentenaar in de Lakenhalle. Volgende namen zijn reeds bevestigd: Marleen Temmerman, Liesbeth Imbo, Macharius Van Geyt, Anton Cogen, Frederik Evers en Johan Braeckman.

Informatie over deze evenementen: Dienst Feestelijkheden, Gasmeterlaan 107, 9000 Gent, tel. 09 269 46 00,
fax 09 269 46 59, e-mail feestelijkheden@gent.be

Quartier Cartier: de teloorgang van een Gents Volkscafé.

Quartier Cartier Welkom! Stap binnen in het café Quartier Cartier van Marianne en Michel en wordt meegenomen in de verhalen van de eigenzinnige stamgasten! Tijdens een avond in dit laatste buurtcafeetje van Gent krijg je een blik op de verhalen, gebeurtenissen, verlangens, tegenslagen, levens van deze Gentse cafébezoekers. Gedurende deze theatrale avonden brengen wijkbewoners een artistieke kanttekening bij het verdwijnen van de kleine stedelijke ontmoetingsplaatsen, zoals de volkscafés. Dit geheel wordt doorweven door verhalen uit het dagelijkse leven van de deelnemers aan het theaterproject Quartier Cartier.

Quartier Cartier is een wijkgericht theaterproject van vzw Klupartistik in de Gentse volkswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. De wekelijkse repetities zijn gestart in april 2009 bestaande uit een (diverse) deelnemersgroep met extra aandacht voor kansengroepen en ‘vergeten gebieden’ zoals de Groene Briel. Het theaterproject is een samenwerking van Klupartistik ism Buurtwerk Sluizeken-Tolhuis-Ham, OCMW Gent-Noord en Opbouwwerk WoninGent.

De voorstelling is het resultaat van wekelijkse repetities met een diverse groep van een 15-tal buurtbewoners in het buurtcentrum, waar wij op basis van improvisatie toewerken naar een theatervoorstelling. De focus lag steeds op de verhalen en het leven van de buurtbewoners, hun onderlinge relaties, het leven in de buurt… We zijn hierbij sterk vertrokken van onderuit: enerzijds door het improvisatiegedeelte van de deelnemers en anderzijds via interviews of gesprekken over de buurt met de deelnemers. Wat leeft bij de buurtbewoners is de basis van de voorstelling. De verhalen van bewoners fungeren als vertrekpunt. Deze worden geïntegreerd en artistiek bewerkt tot een theaterstuk.

Waar? Lakenmetershuis, Vrijdagmarkt 24-25.
Wanneer? 7, 8, 14 en 15 mei om 20 uur.
Prijs? 4€
Reserveren: info@klupartistik.be of bellen naar 0488/374.322 of 0497/97.91.04.

Beervelde maakt zich op voor de Tuindagen.

De Tuindagen van Beervelde zijn gekend als de mooiste én de belangrijkste buitenbeurs van België. Twee keer per jaar trekken ze gemiddeld 20.000 bezoekers aan. Door het barslechte weer de vorige keer liep het bezoekersaantal terug tot een goede 17.000, maar dankzij de vele randactiviteiten slaagde het evenement wonderwel. Langs de dreven van één van de mooiste privé-parken van het land ontdekt de bezoeker een selectie van het beste wat op gebied van planten en tuinen te vinden is. En dat drijft de echte tuinliefhebber keer op keer naar Beervelde. Graaf Renaud de Kerchove organiseert een evenement dat meer dan een tuinsalon, een bloemenmarkt of een plantenbeurs is. Beervelde is het feest van de tuin, een plaats waar tuinvrienden elkaar in een natuurlijke omgeving ontmoeten. Hij is er duidelijk in geslaagd.

Beervelde is tweemaal per jaar het exclusieve kader waar tuinliefhebbers met een selecte keuze van kwekers en exposanten in contact komen. Voor hen is Beervelde méér dan verkopen: het zijn gepassioneerde kwekers, soms liefhebbers, kunstenaars of ambachtslieden voor wie het menselijk contact even belangrijk is als het verkopen. Voor de bezoeker is Beervelde dan weer een gelegenheid om de dag door te brengen op een prettige manier: wandelend, op ontdekking in open lucht, midden in de natuur, samen met andere liefhebbers van de tuin en van mooie dingen.

Dit jaar zullen de sprookjesprinsessen de Tuindagen van Beervelde opvrolijken. Elk jaar wordt er een aardbeienprinses verkozen die kort na haar kroning, op het Koninklijk Paleis in Brussel ontvangen wordt. Fragaria, de aardbei, zal de prinses van de komende Tuindagen worden. Bezoekers zullen de kans krijgen om alles te leren over deze heerlijke fruitsoort, de verschillende variëteiten, de teeltmogelijkheden en de beste recepten, maar de zij zullen vooral ontdekken hoe dit thema de exposanten geïnspireerd heeft. Op zaterdag 8 mei zullen de kandidates voor de titel van Aardbeienprinses het park doorkruisen. De kroning zelf vindt plaats op zaterdagavond en op zondagochtend zal de prinses in een koets aankomen en de exposanten die zich het best hebben laten inspireren door het thema, een geschenk geven. De affiche van de komende Tuindagen werd ontworpen door de Franse artiest Michel Charrier. Het thema van deze editie zal, zoals altijd, veel exposanten inspireren.

Op de stand van Tuinarchitect Wim Collet zal aardbeienwijn voorgesteld worden. Peter Bauwens van De Nieuwe Tuin zal de Oost-Indische kers Tropaeolum, ‘Princess of India' voorstellen, één van de meest eenvoudige bloemen om te kweken. De betoverende prinses is dieprood in combinatie met donkere bladeren. Bladeren, bloemen en zaden zijn pittig van smaak en bruikbaar in salades, soepen en vinaigrettes. Peter Bauwens brengt ook ‘Red Wonder’ en ‘Yellow Wonder’ mee, volgens deze meester hovenier, dé ultieme aardbeien. De vruchten smaken naar wilde bosaardbeien, hebben heerlijk aromatische rode en extra zoete gele vruchten van eind mei tot begin oktober. Wim Maes van Cook and Herb – Kruidenwereld demonstreert en adviseert de bezoekers op regelmatige basis over culinaire gerechten op basis van aardbeien en kruiden uit grootmoeders tijd en kruiden van nu.

De Tuindagen zijn er opnieuw in gelukt om uit te breiden en enkele nieuwe exposanten te kunnen verwelkomen. Gezien dat 2010 als het jaar van de biodiversiteit uitgeroepen werd mocht Natuurpunt niet langer ontbreken op de Tuindagen. Een moestuin in een rugzak of een moestuin op het dak van uw auto, het kan! Bacsac uit Frankrijk komt uitleggen hoe. Always Green uit Nederland toont hoe u een gazon op een milieuvriendelijke manier tegen engerlingen kunt beschermen. De Tuindagen van Beervelde blijken ook in England een goede naam te hebben. Carrier Company en Thomas Smith’s Trugs maken hun entree.

In een notedop:

Met het Moestuin Werkboek van 'de meest gepassioneerde groenauteur van de lage landen', Peter Bauwens, kan al uw werk bijgehouden worden. Het boek biedt ruimte voor eigen bevindingen, ideetjes en recepten. Noteer uw tuinervaringen, plannen, recepten, het weer, uw oogst, successen en mislukkingen. Voor de eerste keer zal het TV programma Groene Vingers met een stand in Beervelde aanwezig zijn. Koen De Bouw en andere presentatoren worden verwacht. Het begeleiden van exclusieve rondleidingen in de Woodland Garden staat op het programma van Koen De Bouw. Mark Demesmaeker, de presentator van Tuindromen met Mark op Vitaya wordt eveneens verwacht.

Animatie:

Op de binnenkoer van het koetshuis zal harpist Luc Vanlaere voor de muzikale omkadering zorgen. Doorlopend demonstraties op de stand van Bonsai Ateljee Callaert. Kids kunnen tijdens de Tuindagen met een touw in de bomen klimmen onder begeleiding van boomsnoeier Olivier De Visscher. Op de stand van Artilignum zullen de kinderen boomhutten kunnen uittesten en er naar hartenlust in kunnen spelen. Ritjes op minishetlandpony’s aan de stand van Eddy Van der Sijpe. Onder constante begeleiding kunnen kinderen deze pony’s aanraken, erop zitten of een foto laten nemen.

Op vrijdag analyseren studenten van de Tuinbouwschool in Melle volledig gratis waterstalen uit uw vijver. Op zaterdag is er een kosteloze determinatie van planten, ziektes en plagen. Ook op de stand van Groene Vingers zal het mogelijk zijn om een staal van uw grond te laten ontleden. Compo brengt ook zijn specialisten mee. Aan de stand zal ook een ‘plantenarts’ geraadpleegd kunnen worden.

Praktisch 7, 8 en 9 mei 2010 van 10 tot 18 uur

10 Euro per persoon. Inbegrepen: inkom, parking, catalogus, plantencrèche en vervoer van de planten tot aan de straat. 8 Euro per persoon voor groepen van minimum 25 personen. Gratis voor kinderen tot 14 jaar. Honden aan de leiband zijn toegelaten.

Waar?

Uitrit 11 op de E17, op 2 km richting Lochristi.

GPS: Lochristi, Beerveldse Baan 31

Info: +32(0)9 356 81 82 - info@parkvanbeervelde.be

Website: www.parkvanbeervelde.be

A dog of Flanders – Made in Japan

Op 29 april opent in de Antwerpse Koningin Fabiolazaal een kleine maar ambitieuze expositie over het fenomeen ‘A dog of Flanders’ door Didier Volckaert en An van Dienderen (postdoctoraal onderzoeker en Hogeschool Gent KASK). De bezoeker kan er aan de hand van tekeningen, documenten, foto’s en historische objecten kennismaken met het Antwerpen van 1870, de tijd en leefwereld van Nello & Patrasche. Verder komt ook de ontstaansgeschiedenis van de novelle en het turbulente leven van Ouida, de schrijfster, aan bod. Schilderijen uit de negentiende eeuw vervolledigen deze blik op Vlaanderen.

De expositie ‘A dog of Flanders’ is, samen met het boek, het resultaat van zeven jaar onderzoek. Veel aandacht gaat uit naar de Japanse animereeks uit 1975 (Nippon Animation) en naar de vijf Hollywood-verfilmingen die in de periode 1914-1999 gemaakt werden. De expositie bestaat onder meer uit nooit eerder vertoonde fragmenten van alle verfilmingen en een ruime selectie van geïllustreerde Japanse en Amerikaanse vertalingen. Daarnaast kan de bezoeker zich verbazen over allerlei speelgoeditems en andere afgeleide producten die gebaseerd zijn op het verhaal van ‘A dog of Flanders’.

De Koningin Fabiolazaal bevindt zich vlakbij de Antwerpse kathedraal, in een zijstraat van de Meir. Een perfecte locatie dus om het negentiende-eeuwse verhaal opnieuw tot leven te wekken: in het boek sterven Nello & Patrasche op Kerstmisnacht in de Antwerpse kathedraal, aan de voet van Rubens' schilderij 'De Kruisafneming'. Ook het Rubenshuis is nog geen 500 meter verwijderd van de expositieruimte. De tentoonstelling vindt plaats naar aanleiding van de publicatie van het gelijknamige boek met daarin de eerste tekstgetrouwe vertaling van ‘A dog of Flanders’ door Tom Naegels (uitg. Lannoo met steun van de provincie Antwerpen) en de uitzending op Canvas op 3 mei van de documentaire ‘Patrasche – a dog of Flanders – made in Japan’.

Meer info op www.dogofflanders.be
en www.provant.be.

maandag 26 april 2010

Havenbedrijf Gent en UNIZO werken nauwer samen

Het Havenbedrijf Gent en UNIZO gaan in de toekomst nauwer samenwerken. Daartoe ondertekenen ze op woensdag 28 april een overeenkomst. Schepen Christophe Peeters: “De Gentse haven is internationaal actief, daarom hecht het Havenbedrijf veel belang aan de betrokkenheid van het bedrijfsleven. Vandaar de losche stap om de banden met UNIZO aan te halen. UNIZO behartigt als onafhankelijke organisatie immers de sociaaleconomische en maatschappelijke belangen van zelfstandige ondernemers”.

Met de ondertekening van deze overeenkomst wordt de huidige samenwerking niet enkel voortgezet, maar ook uitgebreid. Zo worden er onder meer elk jaar twee evenementen georganiseerd om een brug te slaan tussen beide ondernemersnetwerken. Het Havenbedrijf zal zijn klanten stimuleren om samen met leden van Unizo projecten uit te voeren. Omgekeerd zal UNIZO haar leden informeren over de mogelijkheden van het Havenbedrijf Gent als commerciële partner. Het Havenbedrijf zal de leden van Unizo informeren over de actualiteit en de kennis die ze kan inzetten. Jaarlijks zal er een overlegmoment plaatsvinden om de samenwerking tegen het licht te houden.

Voor 2010 nodigt UNIZO het Havenbedrijf alvast uit om aanwezig te zijn op de informele ontmoetingen tussen KMO’s en de Vlaamse Economische Vertegenwoordigers. UNIZO zal de haven bij haar handelsmissies betrekken indien het een land betreft dat voor de haven van belang is. In dit kader kunnen seminaries in de Gentse haven plaatsvinden of kan de haven als spreker optreden. Zo vond alvast in de aanloop naar de prinselijke missie naar Brazilië (15 tot 21 mei) al een infoavond plaats: het Havenbedrijf liet UNIZO leden kennismaken met export en import met Brazilië, bankzaken met Brazilië en een aantal getuigenissen. Verder worden elkaars grensoverschrijdende contacten aangeboord. Het Havenbedrijf stelt alles in het werk om met UNIZO een KMO netwerkevenement te organiseren bij een bedrijf in de haven.

Guido Van Peeterssen.

Op 15 mei zijn alle Gentenaars Buffalo

Zaterdagavond 15 mei speelt KAA Gent de finale van de Beker van België in het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Dat zorgt voor heel wat enthousiasme: net als in 2008 is de betrokkenheid van de Gentenaars bij deze nieuwe mijlpaal voor KAA Gent bijzonder groot. De bekerkoorts stijgt, de beschikbare kaarten zijn quasi uitverkocht. Het wordt feest in Brussel: Gent stuurt 22.200 ambassadeurs naar de hoofdstad. De wedstrijd zal ook te zien zijn op een groot scherm op het Sint-Pietersplein. Op zaterdag 15 mei 2010 zijn alle Gentenaars Buffalo. Gent heeft als eigenzinnige en gezellige stad een zeer goed imago. Elke supporter die deze stad in het hart draagt, heeft de verantwoordelijkheid Gent op een positieve manier te vertegenwoordigen. Daartegenover staat het engagement van de Stad Gent en KAA Gent om van deze dag een prachtige gebeurtenis te maken.


Om alle fans de mogelijkheid te geven dit unieke moment op de eerste rij mee te maken wordt de wedstrijd uitgezonden op een groot scherm op het Sint-Pietersplein. Nadien krijgen de supporters de gelegenheid om het Sint-Pietersplein om de technische staf en de spelersgroep te begroeten. De activiteiten op het Sint-Pietersplein worden beperkt tot maximaal 1 uur na de aankomst van de staf en de spelers. Voor de organisatie van deze bekeractiviteiten op het Sint-Pietersplein wordt nauw samengewerkt tussen de Stad Gent en KAA Gent. KAA Gent zal op het Sint-Pietersplein een beperkt aantal drank- en eetstanden plaatsen. Andere aan de wedstrijd gerelateerde private occasionele activiteiten op het openbaar domein in de buurt van het Sint-Pietersplein worden niet toegelaten.

Vanaf maandag 3 mei kondigen zes blauw-witte vlaggen, opgesteld voor de renaissancegevel van het stadhuis, de bekerfinale aan. De vlaggen blijven staan tot na het bekerweekend. Vanaf maandag 3 mei telt ook de aftelklok op de Charles De Kerchovelaan af naar de bekerfinale. Er werd ook een raamaffiche gemaakt met de aankondiging van de bekerfinale. De affiche kondigt ook de uitzending op het groot scherm aan. De affiche kan men van de websites van de Stad Gent (www.gent.be) en KAA Gent (www.kaagent.be) afhalen en afdrukken. Vanaf maandag 3 mei zijn er gratis gedrukte exemplaren te verkrijgen in de Stadswinkel (Administratief Centrum, Woodrow Wilsonplein). Voor alle informatie over de voetbalwedstrijd, de aankoop van toegangskaarten voor de wedstrijd in het Koning Boudewijnstadion en de organisatie van supportersactiviteiten in Brussel kan men terecht in het secretariaat(Bruiloftstraat 42, 9050 Gent-Gentbrugge) en op de website van KAA Gent: www.kaagent.be

Veertien autosnelwegparkings behalen Kwaliteitsmerk 2010

Met het Kwaliteitsmerk 2010 bekroont de Vlaamse overheid autosnelwegparkings die voldoen aan strenge eisen zoals netheid en veiligheid. Het Kwaliteitsmerk 2010 met één ster wordt toegekend aan elf parkings. Drie parkings behalen twee kwaliteitssterren. Dat maakt samen veertien erkende kwaliteitsparkings. Ter vergelijking: vorig jaar waren er elf kwaliteitsparkings. Toch blijft het zwerfvuil zware inspanningen eisen van uitbaters en wegbeheerder. Met de campagne ‘Wij knokken voor kwaliteit’ zet de Vlaamse overheid er ook de weggebruikers toe aan om hun steentje bij te dragen.

De bekroonde kwaliteitsparkings in 2010

E 19 Brecht, richting Nederland:1 ster

E40 Groot-Bijgaarden, richting Gent:1 ster

E40 Jabbeke, richting Gent:1 ster

E40 Jabbeke, richting kust:1 ster

E17 Kalken, richting Antwerpen:1 ster

E17 Kalken, richting Gent:1 ster

E17 Kruibeke, richting Antwerpen:1 ster

E17 Kruibeke, richting Gent:1 ster

E19 Minderhout, richting Antwerpen:2 sterren

E34/E313 Ranst, richting Hasselt:1 ster

E313 Tessenderlo, richting Hasselt:1 ster

E40 Tienen, richting Luik:1 ster

E19 Waarloos, richting Antwerpen:2 sterren

E19 Waarloos, richting Brussel:2 sterren

Van elf naar veertien kwaliteitsparkings is duidelijk een stap vooruit. Toch is er een tegenstelling: van de elf winnaars van 2009, verloren er drie het kwaliteitsmerk weer in 2010. Dat werd gecompenseerd door zes nieuwe kwaliteitsparkings. Onder die zes nieuwe gaat het bij twee echter om nieuwe concessies. Daar mogen we per slot van rekening verwachten dat ze een goede kwaliteit bieden. Deze voorzichtige verbetering van de kwaliteit is ongetwijfeld te danken aan de inzet van de concessiehouders zelf. Maar het is zeker geen opvallend goede prestatie, het is eerder een processie van Echternach: drie stappen vooruit en twee achteruit. Dat de kwaliteit niet sterker is gegroeid heeft verschillende redenen. Sommige merken lijken het onderhoud van het sanitair op parkings louter als een kostenpost te beschouwen, waarop zij sterk willen besparen. Het zwerfvuilprobleem blijft daarom een aandachtspunt voor de Vlaamse overheid. Een aparte, nieuwe affiche vraagt ook truckers in het Pools, Tsjechisch, Slovaaks en Roemeens vriendelijk om afval netjes in de vuilbak te gooien. In de loop van 2010 wordt onderzocht welke andere inspanningen op het vlak van de vuilnisbeheersing wenselijk en realistisch zijn.

De Vlaamse overheid is eigenaar van alle autosnelwegparkings, maar de meeste daarvan zijn in concessie gegeven aan privé-uitbaters die er commerciële activiteiten uitvoeren: ze beheren een tankstation, winkel, snackbar, restaurant of motel. Uiteraard moeten die uitbaters alle concessievoorwaarden én de veiligheidsregels respecteren. Daarnaast laat de Vlaamse overheid elke parking minstens drie keer per jaar inspecteren door een onafhankelijk organisme. Daarvoor heeft ze in overleg met de uitbaters en de merken een gedetailleerd kwaliteitssysteem samengesteld. De inspecteurs nemen honderden aspecten van de dienstverlening onder de loep, van verlichting en informatievoorziening tot netheid en hygiëne. Alleen parkings die aan alle criteria voldoen, mogen de titel van ‘kwaliteitsparking’ voeren. Ze ontvangen hiervoor speciaal promotiemateriaal. “Om een goede kwaliteit aan te bieden aan de weggebruikers die even willen uitrusten, tanken, iets willen eten of van het sanitair gebruik willen maken zal de Vlaamse overheid de concessiehouders verder blijven begeleiden. In samenwerking met de uitbaters en de merken verbeteren we de kwaliteit stap voor stap. Naar de toekomst zal het aanbod van de snelwegparkings nog verbeteren bij de vernieuwing van de concessies.”, besluit minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Voor meer informatie: www.vlaanderen.be/kwaliteitsmerk2010

zaterdag 24 april 2010

Dansende vrouw centraal op Gentse Feesten affiche

Affiche 2010 (01)Afgelopen vrijdag onthulde de Gentse schepen Lieven Decaluwe het campagnebeeld voor de Gentse Feesten 2010. Een dansende vrouw, de 83 jarige Marijke Zonnekeyn weerspiegelt in een wervelend beeld de dynamiek van de Gentse Feesten. Volgens schepen Decaluwe heeft Gent dit jaar opnieuw een fris, dynamisch en vrolijk ontwerp. De vrouw kan zowel een participerende bezoeker zijn als een artieste op het podium. In 2009 besloot het college van burgemeester en schepenen om de opdracht voor drie jaar te gunnen aan M21. Na het beeld van de twisted person in 2009 creëerde M21 voor de Gentse Feesten 2010 opnieuw een fris, dynamisch en vrolijk ontwerp. De 167e Gentse Feesten zullen ook dit jaar een wervelend spektakel zijn met een zeer groot cultureel aanbod.

Veertig grote posters (1,2 x 1,6 meter) zullen op de informatieborden en -zuilen in het Gentse stadsbeeld verschijnen. De middelgrote affiche (300 exemplaren van 60 x 100 cm) zal in juni te zien zijn in 185 IC en 36 IR spoorwegstations in heel België. De vensteraffiche wordt verspreid in affichagenetwerken in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, alsook in Nederlands-Limburg, Zuid-Nederland en Noord- Frankrijk. Deze affiche wordt ook gemaild naar ongeveer tweeduizend adressen zoals culturele huizen, horeca, jeugdhuizen, enz. Ook alle verkoopspunten van het Gentse Feestenmagazine krijgen in juni een affiche toegestuurd. De affiche zal eveneens vanaf juni op de bussen, trams en winkels van De Lijn in Vlaanderen te zien zijn en is ook ter beschikking van het publiek zolang de voorraad strekt.

Er werden 65.000 Nederlandstalige en 26.000 Franstalige folders gedrukt. Het grootste deel wordt verspreid via culturele en toeristische netwerken in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, in Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk. Ook in diverse spoorstations, Lijnwinkels en Gentse stadsdiensten zullen folders beschikbaar zijn. Meer over de Gentse Feesten op www.gentsefeesten.be

vrijdag 23 april 2010

UV lampen niet langer geschikt om vals geld te ontdekken.

In 2009 werden in België maar liefst 27.415 valse bankbiljetten, ter waarde van 1,65 miljoen euro, ontdekt. In vergelijking met 2008 gaat het om een toename van 7.000 valse biljetten. En dat aantal zal wellicht nog verder stijgen, want valsmunters worden hoe langer hoe bedrevener. Ze slagen er bovendien steeds vaker in om perfecte imitaties van de UV kenmerken te maken. UV lampen die vals geld moeten opsporen bewijzen niet langer hun nut. Valse biljetten blijven nooit lang in roulatie, er worden vaak niet meer dan twee tot drie transacties mee gedaan. Maar als slachtoffer zit u wel met een waardeloos biljet. En als u het toch uitgeeft dan riskeert u zelf een straf. Het onmiddellijk naar de politie brengen en zoveel mogelijk informatie geven is de enige mogelijkheid. En onmiddellijk leren een vals biljet te herkennen want een goede kennis over de kenmerken van bankbiljetten is de beste bescherming. Vervalsingen kunnen worden best herkend met de ‘voel, kijk en kantel’ techniek. Als u eenmaal weet hoe een bankbiljet te controleren is de klus binnen enkele seconden geklaard. Kijk steeds naar meerdere kenmerken, en als u twijfelt: neem er een ander biljet bij om te vergelijken.

Voelen: Bij echte eurobiljetten voelt u meteen de reliëfdruk.

Staan in reliëf: de vermelding van de Europese centrale bank (in vijf varianten), de nominale waarde van de biljetten (speciaal voor blinden) en het gebouw (poort of brug) op het biljet. Deze afbeeldingen liggen iets hoger op het papier: dat voel je als je er wat op oefent.
Bankbiljetten worden niet op normaal papier gedrukt, maar op katoen. Dat 'knispert' als je het aanraakt en heeft een stevigere structuur dan de traditionele soorten

Kijken: Hier heeft u vier aandachtspunten om op te letten.

- Het watermerk: de afbeelding hierin is een kopie van het gebouw (poort of brug) dat op het biljet staat afgedrukt. Iedere coupure heeft dus een ander watermerk.
- De veiligheidsdraad: Die bevindt zich ongeveer in het midden van het biljet. Op die draad staat de nominale waarde van het biljet afgedrukt.
- Het doorzichtregister: Hiermee wordt de op het eerste gezicht onvolledige afdruk bedoeld van de waarde, linksboven op het biljet. Wanneer u er echter licht laat doorschijnen, komt het volledige cijfer tevoorschijn.
- Microschrift: Op verschillende plaatsen van het biljet lees je het woord 'euro' en/of de waarde van het briefje. Moeilijk te zien met het blote oog maar haarscherp gedrukt.

Kantelen: Bij het kantelen van de biljetten wordt het hologram zichtbaar.

Daarin kan u drie elementen waarnemen: het eurosymbool, de nominale waarde van het biljet en de twaalf sterren van de Eurolanden.
Specifiek bij de laagste coupures (5, 10 en 20 euro) krijgt u bij het kantelen de kleuren van de regenboog te zien. Bij de hogere coupures (50, 200 en 500 euro) veranderen de waardecijfers van het biljet bij het kantelen van kleur. Bij een biljet van 50 euro verandert de kleur van olijfgroen naar bruin.

Bekijk hier een UNIZO PowerPoint presentatie die u de technieken leert om vals geld te herkennen.

Guido Van Peeterssen

Schepen Sofie Bracke opent vernieuwde Werkwinkel te Ledeberg.

Werkwinkel 06 Vanaf vandaag kunnen inwoners van Ledeberg en Gentbrugge terecht in de nieuwe vestiging van de Werkwinkel. Die verhuisde van de Brusselsesteenweg naar een ruimere stek op de Hundelgemsesteenweg 51 in Ledeberg. Schepen Sofie Bracke: “Werkwinkels zijn de plek bij uitstek waar werkzoekenden gepaste jobaanbiedingen vinden en waar het volledig opleidings- en begeleidingsaanbod ontsloten wordt. Maar ook werkgevers vinden hier nuttige informatie rond lopende banenplannen en tewerkstellingsmaatregelen”. Het samenbrengen van de expertise van alle betrokken diensten in één loket brengt alle betrokkenen dichter bij elkaar.

Vooral kansengroepen kiezen voor een direct contact in de Werkwinkel. Het gaat om kortgeschoolden, oudere werkzoekenden, allochtonen, leefloners en arbeidsgehandicapten. Voor hen zijn bereikbaarheid en nabijheid zeer belangrijk. Elke Werkwinkel heeft stedelijke consulenten die jaarlijks 220 werkzoekenden uit de kansengroepen een trajectbegeleiding aanbieden. Ook de bijkomende inzet naar aanleiding van de economische crisis, het Actieplan Werk, verloopt via bemiddeling en begeleiding in de Werkwinkels. Schepen Sofie Bracke: “De Stad Gent is heel actief als het op werkgelegenheidsbeleid aankomt. We voorzien bedrijventerreinen, ondersteunen startende ondernemers en stimuleren een duurzaam HR beleid. Maar we voorzien ook in de uitbouw en ondersteuning van lokale diensteneconomie. En er worden zes bijkomende stedelijke consulenten ingezet om werknemers die hun job verliezen ingevolge de economische crisis te begeleiden naar een nieuwe job”.

Guido Van Peeterssen.

donderdag 22 april 2010

Onderzoekers lanceren oproep om vulkaanas te verzamelen.

Wetenschappers van de UGent, Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Antwerpen vragen om hulp bij het onderzoek van de as van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull. De onderzoekers verwachten dat die as nu stilaan ook in België zal beginnen neerslaan. Belangstellenden kunnen melden waar ze as hebben gezien en de as ook verzamelen voor verder onderzoek. Zo willen de wetenschappers de verspreidingspatroon van de as in kaart brengen. Doel van de studie is de verspreiding van de aslaag in België af te bakenen en zo het transportmodel van de as over lange afstand te reconstrueren. De grootte van de asdeeltjes, hun scheikundige samenstelling en hun vorm worden met verschillende analysetechnieken bestudeerd zodat de wetenschappers zich een nauwkeuriger beeld kunnen vormen van de risico’s voor het luchtverkeer. Ook de eventuele effecten op de volksgezondheid kunnen zo achterhaald worden.

De aswolk van de Eyjafjallajökull in IJsland heeft, letterlijk en figuurlijk, heel wat stof doen opwaaien, niet in het minst door de economische en financiële gevolgen van de uitbarsting. De beslissing om het Noordwest-Europese luchtruim om veiligheidsredenen te sluiten voor alle luchtverkeer, heeft immers nooit geziene gevolgen. Tegelijk met de discussie over de verlenging of opschorting van het vliegverbod nam de voorbije dagen ook de vraag toe naar de wetenschappelijke onderbouw van die beslissingen. Reacties van wetenschappers geven aan dat het onderzoek naar deze natuurverschijnselen en de maatschappelijke gevolgen ervan nog in de kinderschoenen staat. Dit soort onderzoek is duur en vulkanologen zijn nu op zoek naar financiële en andere middelen om het onderzoek te realiseren. Daar kan ook het grote publiek zijn ‘steentje’ toe bijdragen.

Om de as in te zamelen werd via Facebook een oproep gelanceerd: “Verzamel de IJslandse as! Hier kunnen belangstellenden melden waar en wanneer ze as hebben gezien. Daar staan ook richtlijnen om de as te verzamelen voor verder onderzoek.

www.earthweb.ugent.be/apps/ijsland
www.facebook.com/#!/group.php?gid=106841236023812

NEP of ECHT: Oma liegt niet!

LDC MuideDe vier woonzorgcentra van OCMW Gent sloegen de handen in elkaar met het OCMW archief om dit jaar Erfgoeddag een nieuwe invulling te geven. Resultaat is een multimediale tentoonstelling doorspekt met ludieke, aangrijpende, maar vooral 'echte' getuigenissen. De nationale organisatie van erfgoeddag zag dat het goed was en gaf dit project als enige in Gent een kwaliteitslabel. Dit project verdiende volgens hen een pluim omdat OCMW Gent een grote samenwerking op poten zette én het levend historisch geheugen van de ouderen wist vast te leggen. OCMW Voorzitter Geert Versnick: “Sedert 2005 is positieve beeldvorming van de woonzorgcentra een belangrijke doelstelling in het ouderenzorgbeleid van het OCMW. Aan de hand van verschillende projecten rond huiselijkheid, intergenerationele projecten, sociaal-artistieke projecten en zo meer wil het OCMW jong en oud op een aangename manier in contact brengen met rusthuizen en ook de beeldvorming over oud worden en zorg nodig hebben verbreden”.

Wat was vroeger NEP of ECHT? Welke schoonheidstrucjes gebruikten vrouwen en mannen vroeger? Welke leugentjes om bestwil? En sinds wanneer wordt kledij nagemaakt? Herinneringen en het (falen van het) geheugen staan centraal bij de getuigenissen en voorwerpen van Gentse rusthuisbewoners die met deze tentoonstelling een (echte) stem en een gezicht krijgen. Met nieuwe mediatechnieken en trucjes uit de oude doos, waar ook kinderen aan meewerkten, laten 80-plussers zien dat NEP/T ECHT van alle generaties is. De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met het MIAT, Design Museum Gent, JaviTv en de studenten van het Kask.

Workshop: Koken volgens grootmoeders recept. Hoe dikwijls lees je niet op verpakkingen ‘naar oud recept’? Tijdens deze kookworkshop krijg je inzicht in recepten die van generatie op generatie werden overgeleverd en gebundeld in het boek ‘Van lochting tot de kasserolle’ van woonzorgcentrum Het Heiveld. Tijdens het koken worden sterke verhalen en herinneringen van de bewoners van het woonzorgcentrum opgedist.

Praktisch: zondag 25 april 2010 – Hoofdbestuur OCMW Gent - Onderbergen 86, 9000 Gent. Alles is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Tento: doorlopend open van 10 tot 18 uur.
Workshop: om 14, 15 en 16 uur, telkens een half uur. Reservatie noodzakelijk bij Nele Lefever op 09 266 94 04 of nele.lefever@ocmwgent.be. Maximum 12 plaatsen per sessie.

Guido Van Peeterssen.

woensdag 21 april 2010

Wie klaagt er over de Provincie?

De Provincie Oost-Vlaanderen hanteert sinds 2007 een systeem van klachtenbehandeling waarbij elke klacht die binnenkomt, onderzocht wordt. De Provincie behandelt deze klachten met de bedoeling om er lessen uit te leren en de dienstverlening aan te passen indien nodig. De organisatie gebeurt onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. Iedereen kan een klacht indienen over de werking van de provincie of een handeling of beslissing van werknemers van de provincie. Klachten worden schriftelijk ingediend per brief, via het meldpunt op de website van de provincie www.oost-vlaanderen.be (doorklikken op 'Over de provincie' > 'Heb je een klacht?') of via e-mail naar info@oost-vlaanderen.be.

In 2009 werden er 112 klachten ontvangen. Van de 112 klachten die in 2009 binnenkwamen, bleken er 61 betrekking te hebben op provinciale bevoegdheden. De overige klachten werden aan andere overheden overgemaakt. De 61 klachten die binnenkwamen, betekenen een daling met ongeveer 1/3 tegenover het jaar 2008. Maar liefst 21 klachten hadden betrekking op één manifestatie (nl. lawaaihinder n.a.v. het techno-evenement 'The Qontinent' in het provinciaal domein Puyenbroeck). Ongeveer 55% van alle klachten heeft betrekking op diensten waar de burger veelvuldig contact mee heeft. Dit zijn domeinen: 38%, sport: 8% en onderwijs: 8%. Over ruimtelijke ordening (6%) en stedenbouw (10%) en andere sectoren zijn er relatief weinig klachten. 43% van de klachten zijn gegrond.

De meest voorkomende klachten zijn:

• klachten over geluidshinder bij manifestaties in het provinciaal domein Puyenbroeck (vooral n.a.v. het techno-evenement 'The Qontinent');
• ongemakken op de domeinen en campings;
• ontevredenheid over de tarieven inzake sport, domeinen en campings;
• kleine schade aan wegenis en waterlopen;
• problemen die ervaren werden in het onderwijs;
• onduidelijkheden of verkeerde informatie op de website.

Het reglement van klachtenbehandeling binnen de Provincie streeft naar een afhandeling van de klachten binnen een termijn van 30 kalenderdagen. In 85% van de gevallen werd die termijn gerespecteerd. In 2009 blijkt de gemiddelde behandelingstermijn 27 kalenderdagen te zijn. Bij 10% van de klachten werd de termijn met meer dan 10 kalenderdagen overschreden. In die gevallen ging het om klachten die een complexer onderzoek vergen en/of waar diverse overheden bij betrokken zijn.

Klachten vormen een belangrijk meetpunt waaraan kwaliteit van en tevredenheid over geleverde diensten kan worden getoetst. Daarom worden alle klachten steeds ter harte genomen en geven die meestal aanleiding tot kleine of grote verbeteringen inzake dienstverlening. In 2009 betroffen deze aanpassingen eenvoudige ingrepen zoals aanpassingen op de website, aanpassingen van procedures of functioneringsgesprekken met medewerkers. Gedeputeerde Hilde Bruggeman: “61 klachten op een heel jaar is niet verontrustend te noemen omdat het geen klachten waren die wezen op ernstige fouten. De effectiviteit van de klachtenbehandeling is te meten aan het aantal herhaalde klachten die er zijn, of klachten die betrekking hebben op een vorige klacht. In 2009 was er maar één herhalingsklacht”.


Provincie Oost-Vlaanderen
Klachtenmeldpunt
Gouvernementstraat 1, 9000 Gent
tel. 09 267 81 42

dinsdag 20 april 2010

Oost-Vlaanderen op wereldexpo in Shanghai

De provincie Oost-Vlaanderen organiseert een Oost-Vlaamse week op de wereldexpo in Shanghai. Van maandag 23 tot en met zaterdag 28 augustus zal de provincie onder andere uitpakken met Oost-Vlaamse sierteelt, bieren en chocolatiers. Ook de stad Gent de Haven van Gent en de Vlaams Chinese Kamer van Koophandel organiseren tijdens deze Oost-Vlaamse week allerlei seminaries en randactiviteiten. Shangai 2010 wordt ongetwijfeld de expo van de superlatieven met de aanwezigheid van 192 landen en 50 internationale organisaties. Men verwacht er tussen 1 mei en 31 oktober niet minder dan 80 miljoen bezoekers.

De Stad Gent wil zich in China naar voor brengen als een boeiende en creatieve muziekstad. Het programma dat Etoiles Polaires zal presenteren bevat zowel elementen van pop en rock als van de hedendaagse muziek en jazz scène. "Zo zullen onder andere Absynthe Minded en An Pierlé optreden in Shanghai. Het is de bedoeling om zowel een concertavond op het expo terrein te organiseren en concerten in de binnenstad van Shanghai en Beijing. We hebben het concept 'Ghent Creative City Of Music genoemd omdat Gent door Unesco verkozen werd als creatieve stad van de muziek", vertelt schepen van Cultuur Lieven Decaluwé.

De provincie organiseert op de expo onder andere seminaries over sierteelt, regiopromotie en auto-industrie. Naast de talrijke seminaries die in het Belgische paviljoen zullen plaatsvinden, werd ook het idee uitgewerkt om Oost-Vlaanderen in beeld te brengen met chocolade als aanknopingspunt. In totaal zullen zeventig Belgische chocolatiers hun expertise tonen aan het publiek in de Chocolate Corners op de expo. Zo ook de Gentse chocolatiers Luc en Cedric Van Hoorebeke. "We gaan in Shanghai demonstreren hoe wij in België met chocolade werken. Ik en mijn zoon zullen proberen om iets Gents te creëren. We denken er bijvoorbeeld aan om een Klokke Roeland of een soort stropje te maken", aldus Luc Van Hoorebeke. Ook de Universiteit Gent zal rond chocolade werken. Eén van hun seminaries handelt over de wetenschap achter de Belgische chocolade. Zo zal het Cacaolab van de UGent een eigen plaats krijgen op de expo gedurende de volle zes maanden.

Het provinciebestuur wil ook aan alle Oost-Vlaamse instellingen, bedrijven en verenigingen de kans geven om gratis een plaats te krijgen op de wereldtentoonstelling in Shanghai. Daarom zal in het Belgische paviljoen op zaterdag 28 augustus de businessruimte ter beschikking gesteld worden voor twee deelnemers. De provincie organiseert hiervoor een wedstrijd en een jury zal de twee beste inzendingen selecteren. Wie wil deelnemen aan de wedstrijd kan contact opnemen met de dienst Economie, Europese en Internationale Samenwerking van de Provincie Oost-Vlaanderen op onderstaand adres.
Huis van de Economie, Seminariestraat 2 te Gent.
Contactpersoon: Peter De Steur. Tel: 09/267.86.85.
Meer info over de komende wereldexpo: shanghaiexpo2010.be

Axelle Red voor Haïti.

Op 12 januari werd Haïti getroffen door een zware aardbeving. 200.000 mensen kwamen om, 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen bleven achter met een tekort aan basisvoorzieningen. De hulp kwam zo snel mogelijk op gang om de meest dringende noden te lenigen. In ons land kwamen honderden solidariteitsacties op gang, mede dankzij de steun van de media. Er is echter nog veel hulp nodig. Niet enkel voor de korte termijn noden maar ook voor de herstelfase en de heropbouw. Axelle Red, vrijwillig ambassadrice van UNICEF België, geeft op 28 april een benefietconcert ten voordele van de UNICEF acties in Haïti. Ook nu de camera’s verdwenen zijn hebben de kinderen van Haïti onze hulp broodnodig. Axelle Red: De situatie in Haïti is echt verschrikkelijk. Samen met UNICEF kunnen we het verschil maken en de slachtoffers van de aardbeving in Haïti helpen, op korte maar ook op lange termijn”. De integrale opbrengst van de ticketverkoop gaat naar de wederopbouw in Haïti dankzij de vrijwillige medewerking van de muzikanten, technische crew en zaal De Roma.

Nu de camera’s nagenoeg verdwenen zijn, hopen de humanitaire organisaties dat er geen tweede, sluipende en minder spectaculaire noodtoestand ontstaat waarbij nieuwe dramatische beelden van de slachtoffers van de aardbeving van 12 januari de wereld worden ingestuurd. Het risico is echter niet onbestaand. Verschillende indicatoren van de Verenigde Naties bereiken een kritieke fase. De regen in de eerste plaats. Het regenseizoen kende een vroege start dit jaar en vormt een extra bedreiging voor de overlevenden van de aardbeving. De aardverschuivingen die dit met zich mee brengt hypothekeren de volgende oogst en maken de voortzetting van de voedselhulp absoluut noodzakelijk.

Zoals vaak, tijdens noodtoestanden, zijn de kinderen de grootste slachtoffers. UNICEF identificeerde meer dan 27.000 ondervoede kinderen waarvan er 5.000 ernstig aan toe zijn. In 27 voedingscentra worden 2000 jonge moeders en hun kinderen opgevangen voor behandeling. 8000 gezondheidswerkers worden opgeleid. 900.000 personen waaronder 200.000 kinderen werden gevaccineerd door de teams van UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie. De toegang tot zuiver water en sanitaire voorzieningen blijft problematisch. UNICEF levert dagelijks 6.558m³ water op meer dan 340 locaties. Dankzij dringende herstelwerken aan waterbevoorradingssysteem hebben vandaag 1,2 miljoen mensen in Port-au-Prince toegang tot 10 liter water per dag. Er werden ondertussen al meer dan 2.777 latrines gebouwd voor 138.850 personen. De werken gaan onverminderd verder. Naast toegang tot water werden ook 102.000 hygiënekits verdeeld om ziektes te voorkomen.

UNICEF tracht alle kinderen zo snel mogelijk weer naar school te krijgen. Er werden 150 schooltenten opgezet, 482 school-in-a-box kits verdeeld en 762 recreatieve kits met sport- en spelmateriaal. Het opsporen en opvangen van niet-vergezelde of getraumatiseerde kinderen wordt verder gezet in het hele land en in de Dominicaanse Republiek. De technische teams van de VN die in het land puin ruimen, vermoeden dat het in het beste geval nog drie jaar zal duren vooraleer de opruimwerken zijn afgerond. De wederopbouw van Haïti zal volgens UNICEF 12 tot 15 jaar innemen.

Axelle Red voor Haïti – woensdag 28 april – 20 u 30 in De Roma - Antwerpen.
Tickets en info: www.deroma.be - 03/292.97.40.

maandag 19 april 2010

Oplichter Nabil Laamouddaai gezocht.

De politie en het parket van Luik zijn op zoek naar Nabil LAAMOUDDAAI. Deze man heeft op een jaar tijd al tientallen winkelende vrouwen bestolen in heel het land. Met een smoes spreekt hij zijn slachtoffers aan op de parking van het warenhuis. Wanneer de bestuurster instapt, wijst hij op een vlek op de grond onder de wagen. “Mogelijk afkomstig van een olielek of van de radiator”, weet de behulpzame man, en neemt dan plaats in de wagen, zo gezegd om de motorkap te openen. Al snel verwijst hij de bestuurster door naar de garage en verdwijnt dan van het toneel. Pas later ontdekken de slachtoffers dat hun geld en bankkaarten zijn verdwenen.

De man dook begin vorig jaar op in Wallonië, maar in het najaar ook in Vlaanderen, o.a. in Lier, Westerlo, Lanaken en Bierbeek. Eenmaal de diefstal gelukt, probeert de man zo snel mogelijk geld af te halen en aankopen te doen met de gestolen bankkaarten. Zo werd de man opgemerkt in heel het land (Hasselt, Korbeek-Lo, Herent, Lint, Oostende, Gent, Aalst, Nieuwerkerken, Liedekerke, Sint-Amandsberg, Grimbergen, Schaarbeek, Anderlecht) tot zelfs in het Duitse Aken. Hij werd op een tiental plaatsen gefilmd, o.a. in Evere, Herselt, Halen, Sint-Pieters-Leeuw, Halle en Oostakker, maar ook in Wallonië, in Luik, Dinant en Hannuit.

De man is ongeveer 45 jaar. Hij is tenger en opvallend klein, ongeveer 1m65. Hij heeft een getaande huid en een groot kalend voorhoofd. Hij spreekt goed Frans en Duits, maar spreekt ook Nederlands met een Frans accent. Enkele keren werd hij samen gezien met andere mannen wat de speurders doet vermoeden dat hij lid is van een georganiseerde bende. Op een bepaald ogenblik werd immers dezelfde gestolen bankkaart later opnieuw gebruikt door 2 andere mannen.

Herkent u de verdachte en weet u waar hij verblijft, aarzel dan niet contact op te nemen met de politie. Alle tips zijn welkom via het gratis nummer 0800 91.119. E-mailen kan ook via opsporingen@politie.be. Dit opsporingsbericht staat online op de politie website in de rubriek “gezocht”. De oproep tot getuigen en reconstructie zijn te zien in Telefacts Crime op 19/04/10 op VTM om 22u50

Open Doek nodigt uit.

Van 23 april tot en met 2 mei presenteert Open Doek voor de achttiende keer zijn filmfestival in Utopolis Turnhout. Gedurende 10 dagen kunnen liefhebbers genieten van films uit de hele wereld. Het feestelijke openingsgala vindt plaats op vrijdag 23 april, afsluiten in stijl doen we op zondag 2 mei.

In 2009 regisseerde Diego Martinez Viganatti met succes zijn nieuwelangspeelfilm ‘La Cantante de Tango’. Ook de cinematografie van Japón en Batalla en el Cielo staan op zijn naam. Op dinsdag 27 april toont Open Doek de Belgische première van La Cantante de Tango. Een film doorspekt met intense tangomuziek, nostalgie, passie, droefheid en vreugde. Diezelfde avond krijgen we dan ook beroemd volk over de vloer met onder meer de regisseur Diego Martinez, hoofdactrice Eugenia Ramírez Miori, acteur Pieter Embrechts en modeontwerper Tim Van Steenbergen die de kostuums van de film ontwierp. Link: La Cantante de Tango

Filmmaker Péter Forgács te gast op het Filmfestival.

Péter Forgács, een vooraanstaand internationaal regisseur, draagt met zijn fragmenten uit toevallig ontdekte home videos bij aan de recente Europese filmgeschiedenis. Bovendien won hij tal van prijzen zoals de Erasmusprijs van 2007. In 2011 loopt er een tentoonstellling van de Hongaarse kunstenaar in Bozar Brussel. Op maandag 26 en dinsdag 27 april begeleidt Péter Forgács de masterclass, die kadert in het project ECCOS10, dit jaar gefocust op Hongarije en zijn cultuur-stad Pécs. De filmmaker diept zijn aanpak en methodes verder uit samen met professionelen uit de filmwereld.

Uniek project: gevangenenjury

Vanuit de gevangenis in Merksplas laat Open Doek een 15tal gevangenen jureren. Het project “Behind the Scenes” is daarmee uniek in zijn soort. De jury bekijkt en bespreekt zoals de andere jury’s het competitieaanbod en kiest uiteindelijk een winnaar. Het project gaat niet enkel over films, maar ook over groepsdynamiek en solidariteit. Meer weten?

Preview Wild Horse Form Shangri-La

Op zaterdag 24 april, 13.30 uur, toont Open Doek de exclusieve première van de kinderfilm Wild Horse From Shangri-La (Gigo Lee). Deze film kocht Open Doek samen met kinderfilmdistributeur Jekino aan. De film heeft alle ingrediënten om een jong publiek anderhalf uur aan het scherm te kluisteren. De release van de film is pas gepland in 2011Meer info over de film.

Met Open Doek naar het meest mythische filmfestival in Afrika!

Van 26 februari tot 5 maart 2011 vindt de 22ste editie van filmfestival FESPACO plaats in Ouagadougou. Het Afrikaanse filmfestival trekt honderdduizenden toeschouwers die er gedurende 8 dagen “het feest van de 7de kunst” beleven. Samen met Africalia biedt Open Doek u een pakket aan met een reis aan Burkina Faso én een deelname aan FESPACO. De mensen krijgen een unieke kijk achter de schermen van het filmgebeuren én een bezoek aan de projecten op het terrein. Bovendien ontmoeten ze de acteurs, producers en regisseurs van de films in levende! Open Doek stelt dit project voor tijdens het festival, vóór de voorstelling van de Afrikaanse film From A Whisper (Wanuri Kahiu) op zondag 25 april om 17u30. Meer info over het project.

Guido Van Peeterssen.

zaterdag 17 april 2010

Zin en onzin van maaltijdcheques.

Het systeem van maaltijdcheques is vrij omslachtig en duur. Het principe is heel mooi: de werkgever wil het personeel een goedkope en deugdelijke maaltijd aanbieden, maar hij heeft niet het geld en de ruimte om een bedrijfsrestaurant in te richten. Hij biedt zijn personeel een alternatief via maaltijdcheques. Het personeel betaalt een klein persoonlijk aandeel, maar de werkgever legt een deel bij: zo komt het bedrag van één cheque overeen met één maaltijd. Zo zou het moeten zijn. Maar het ligt allemaal een stuk ingewikkelder, zo ingewikkeld dat we ons mogen afvragen of het systeem nog zinvol is.

Maaltijdcheques zijn vaak een verkapte loonsverhoging of minstens toch een alternatief loon. Maar tegenover een gewone loonsverhoging leveren ze vanwege hun vrijstelling van sociale lasten een besparing tot 50%. De grote vraag naar maaltijdcheques toont aan dat er nood is aan een belastingsvrij deel van onze wedde. Maar waarom moet er zo een gigantisch administratief raderwerk opgezet worden voor enkele euro’s. Zo het niet beter zijn het belastingsvrije deel van onze wedde wat op te trekken? Veel goedkoper en eenvoudiger.

Sinds 1 februari 2009 bedraagt de maximale werkgevers tussenkomst 5,91 euro per cheque, dat brengt de waarde van een maaltijdcheque op zeven euro. Daarvan is 4,91 euro niet fiscaal aftrekbaar voor de onderneming, de rest wel. De onderneming die de maaltijdcheques uitgeeft rekent ook kosten aan, maar deze kosten zijn dan ook weer fiscaal aftrekbaar. Normaal komt het aantal maaltijdcheques overeen met het aantal gewerkte dagen, in praktijk 18, maar als de werknemer een arbeidsongeval heeft dan maken zijn maaltijdcheques een deel uit van de onkostenvergoeding. Het bewezen verlies van maaltijdcheques is een materieel verlies dat dient vergoed te worden. En bedrijfsleiders die maaltijdcheques verschaffen mogen zichzelf ook maaltijdcheques uitkeren die eveneens vrijgesteld zijn van sociale bijdragen en waarop ook zij in hun personenbelasting niet belast worden.

Met 1,3 miljoen afnemers, goed voor jaarlijks 250 miljoen maaltijdcheques, kan men moeilijk zeggen dat ze niet populair zijn, maar toch is niet iedereen tevreden: de ene verliest zijn cheques of ontdekt dat ze over datum zijn, een ander klaagt weer dat ze gestolen zijn. De nieuwe elektronische maaltijdcheque zou niet alleen veiliger zijn, de papierberg zou met 20 ton slinken. Toch klagen sommige werknemers dat de nieuwe elektronische maaltijdcheque duurder is omdat er een nieuwe schakel in het systeem is. En ook die moet betaald worden. Een werkgever die 5 werknemers maaltijdcheques van 7 euro geeft, betaalt 10,36% kosten. Ook handelaars die maaltijdcheques aanvaarden betalen een vaste aansluitingskost en een procentuele bijdrage per maaltijdcheque die ze aanvaarden. De maandelijkse huurprijs van een betaalterminal bedraagt ongeveer 70 euro, de communicatiekost bedraagt 0,07 euro.

Maar het grootste probleem is wellicht het milieuaspect: jaarlijks 250 miljoen cheques drukken, correct adresseren, tal van nutteloze reclame en bonnetjes allerhande bijvoegen en samen in zowat 30 miljoen enveloppen steken. Bedrijven hebben er iedere keer een voltijdse dagtaak aan om iedereen te contacteren, cheques te overhandigen, naamlijsten te laten aftekenen en de administratieve rompslomp te verwerken. Honderden koeriers rijden maandelijks honderdduizenden kilometers om tot in de verste uithoeken cheques te leveren om daarna de gebruikte exemplaren weer op te halen en te vernietigen. Om de hele kostprijs, personeelskost en loodzware administratie bij de ontvangende handelaar niet te vergeten. Maar het grootste onrecht zit wellicht in het feit dat 80% van de werknemers maaltijdcheques ontvangt, of draai het om: 20% van de werknemers zien iedere jaarlijks enkele honderden belastingsvrije euro aan hun neus voorbij gaan. Zou het eenvoudiger zijn het belastingsvrije minimum, en dat voor iedere werknemer, met duizend euro op te trekken?

Guido Van Peeterssen.

Gent ondertekent samenwerkingsverband met Tallinn

Floralie뮠43De Stad Gent en de Stad Tallinn zijn zustersteden sinds 1982. In de beginjaren was deze zusterstadrelatie in de eerste plaats een protocollaire relatie, maar geleidelijk aan heeft de samenwerking meer vorm gekregen via concrete projecten. De Stad Gent en zusterstad Tallinn (Estland) hebben op vrijdag 16 april een Memorandum of Understanding ondertekend. Vandaag werken beide steden samen op het vlak van cultuur en groenbeheer. In de toekomst willen Gent en Tallinn ook samenwerken rond e-government en armoedebestrijding. Gent wil ook een bijdrage leveren aan 'Tallinn culturele hoofdstad van Europa 2011'.

Zo groeide er de voorbije jaren een vlotte samenwerking tussen het Gentse Museum voor Schone Kunsten (MSK) en het KUMU (Art Museum of Estonia) in Tallinn. Het Filmfestival van Vlaanderen organiseert eind dit jaar een filmconcert tijdens de uitreiking van de European Film Awards in Tallinn. Er wordt ook druk gezocht naar samenwerkingsmogelijkheden in het kader van Tallinn 2011, want volgend jaar is onze zusterstad culturele hoofdstad van Europa. Vorig jaar nam de Gentse Groendienst met een Gents bloemenperk deel aan het eerste Tallinn Flower Festival en vandaag is Tallinn te gast op onze Gentse Floraliën. Deze projecten en contacten hebben geleid tot de wens om de samenwerking tussen beide steden te officialiseren en nog verder te versterken. Gent en Tallinn kunnen immers op nog veel meer vlakken van elkaar leren en elkaar ondersteunen.

Beide steden hebben interesse voor kennisuitwisseling in verband met de problematiek van daklozen en armoedebestrijding. Tallinn heeft ook bijzondere interesse voor de aanpak van de wijkgezondheidscentra in Gent. De samenwerking op het vlak van cultuur loopt al heel goed en zal worden verder gezet en versterkt. Tallinn is een van de gasten van Gent tijdens de Floraliën 2010. Samenwerking tijdens de volgende edities van het Tallinn Flower Festival wordt onderzocht. In Gent wordt er een Lichtfestival gepland, Tallinn heeft al een lichtfestival. Ook op dat vlak kan nauwere samenwerking worden onderzocht. Zowel Gent als Tallinn zijn bereid om te onderzoeken hoe ze hun zusterstadrelatie bij hun burgers kunnen promoten, bijvoorbeeld via de stedelijke websites, de promotie van de zusterstad als een interessante toeristische bestemming en zo meer. Beide steden zullen samenwerking op Europees niveau overwegen telkens als er interessante projectoproepen worden gelanceerd.

Guido Van Peeterssen

vrijdag 16 april 2010

Opendeurdag Brandweer Gent op 25 april

Op zondag 25 april is het opnieuw opendeurdag bij de Gentse brandweer in de Roggestraat. Van 10 tot 18 uur zijn er rondleidingen, kunnen de voertuigen bezichtigd worden, zijn er demonstraties van het brandweerwerk en is er kinderanimatie. De hoofdpersonages uit de TV reeks ‘Het leven zoals het is: Brandweer Gent’ zullen ook aanwezig zijn. De toegang is gratis. Het programma staat op de websites http://www.gent.be/ en http://www.brandweergent.be/.

Er is doorlopend kinderanimatie (ritjes in brandweerauto, glijden langs daalmast, beklimming autoladder, actiestand van de Jeugdbrandweer, schuimtapijt, springkasteel, enz.), static show van de voertuigen, fotostand en aanwezigheid van reddingshonden. Er is ook een meet and greet met de hoofdpersonages uit de tv-reeks ‘Brandweer Gent’. Speciale gast dit jaar is de Trammelant bus (een preventie– en veiligheidsproject van De Lijn Oost-Vlaanderen).

Er worden ook demonstraties gegeven. De brandweer zet een verkeersongeval met geknelden in scène, toont hoe een brandende frietketel moet worden gedoofd en hoe ze een grotere brand aanpakt. at er precies wordt gedaan als er een ongeval met gevaarlijke stoffen gebeurt, enz. Wegens het grote succes is er ook opnieuw een ‘modeshow’ met alle pakken en kostuums waarover de brandweer beschikt, van wespenbeschermingspak tot gala-uniform.

Programma
10.30 uur: start rondleiding
11.15 uur: demonstratie gaspakinzet
12.00 uur: brandende frietketel
12.45 uur: start rondleiding
13.30 uur: demonstratie RED-team
14.00 uur: ongeval met geknelden
14.45 uur: brandweermodeshow
15.45 uur: demonstratie RED-team
16.30 uur: brandende frietketel en demonstratie woningbrand
17.00 uur: start laatste rondleiding

In de buurt van de kazerne is er weinig parkeergelegenheid. Kom dus bij voorkeur met het openbaar vervoer of met de fiets. De brandweer benadrukt dat de uitrukweg die de kazerne verbindt met de Nieuwevaart in geen geval als toegangsweg gebruikt mag worden. Het gebruik van deze weg is levensgevaarlijk, ook voor fietsers en voetgangers, en is dus verboden voor iedereen. Brandweer Gent beschermt naast Gent en zijn deelgemeenten ook de gemeenten Lovendegem, Evergem, Destelbergen, Sint-Martens-Latem en De Pinte.

Het programma is ook terug te vinden op de websites http://www.gent.be/ (onder de rubriek Leven > Veiligheid > Hulpdiensten > Brandweer) en http://www.brandweergent.be/.

Informatie: Brandweer – PR, Roggestraat 70, 9000 GentTel.: 09 268 88 04 of email: brandweer@gent.be

De elektronische maaltijdcheque is er!

Voor het eerst sinds er over elektronische maaltijdcheque gesproken wordt, tonen Accor Services en Sodexo de elektronische maaltijdcheque aan Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, Vincent Van Quickenborne. Meer dan 1,3 miljoen werknemers krijgen jaarlijks meer dan 250 miljoen maaltijdcheques in handen. Het is het favoriete extralegale voordeel van de Belg. Met het oog op de vereenvoudiging van de administratie is Minister van Quickenborne gestart met een project met als doel de dematerialisatie van het proces. Minister Van Quickenborne: “ik ben tevreden dat na 4 jaar overleg en onderhandeling de elektronische maaltijdcheque er eindelijk komt. Dit systeem van elektronische maaltijdcheques zal eenvoudiger, veiliger en efficiënter zijn voor zowel werkgevers, handelaars en werknemers”.

Eind februari heeft de ministerraad twee voorstellen tot een koninklijk besluit goedgekeurd. De voorstellen tot het KB, die trouwens nog in het Staatsblad gepubliceerd moeten worden, definiëren het wettelijk kader voor de introductie van de elektronische maaltijdtitel. De vrije keuze tussen de elektronische en de papieren maaltijdcheque. Deze keuze moet vastgelegd worden in een collectieve arbeidsovereenkomst. De elektronische maaltijdcheques behouden dezelfde waarde als de papieren cheques en mogen uitsluitend gebruikt worden voor de aankoop van maaltijden of van voedingswaren, klaar voor consumptie. De drager, die voor betaling met elektronische maaltijdcheques gebruikt wordt, wordt aan de werknemer gratis ter beschikking gesteld. De directe en indirecte kosten, verbonden aan het aanbod en de aanvaarding van elektronische maaltijdcheques – kosten, ten laste van de werkgevers en de handelaars, mogen niet hoger zijn dan de huidige kosten. De elektronische maaltijdcheques worden niet overhandigd aan de werknemers maar wel gecrediteerd op een speciaal daarvoor gecreëerde maaltijdchequerekening. De huidige twee uitgevers van de maaltijdtitels in België, Accor services en Sodexo, hebben systemen ontwikkeld die de administratieve last van ondernemingen en handelaars beduidend zal verminderen en er tegelijkertijd voor zal zorgen dat de begunstigden nog kunnen genieten van die extralegale voordeel en dit in alle veiligheid.

De Sodexo Kaart is uitgerust met een chip: een oplossing die voor de meeste mensen al ingeburgerd is. Sodexo heeft als technologische partner voor Atos Worldline gekozen. De Sodexo Kaart is gelinkt aan een rekening, die aan de werknemer toebehoort. Elke maand wordt deze rekening gecrediteerd. De werknemer kan zijn Sodexo Kaart op 150.000 bankautomaten gebruiken evenals op andere terminals die goedgekeurd zijn door het EPCI. Het systeem is ultra beveiligd. Elke dag zijn er op deze terminals 300 miljoen transacties in België. Bovendien vertegenwoordigt het een beperkte investering voor de handelaars: de terminal die voor de Sodexo Kaart vereist is, wordt reeds gebruikt in de kleine zaken én in de grootdistributie Tot slot is het zowel voor de ondernemingen als voor de handelaars eenvoudig in gebruik. Deze oplossing zal de betaling aan de kassa's, de afhandeling door de handelaars, het beheer en de verdeling door de bedrijven aanzienlijk vereenvoudigen.

Sodexo zal ook voor die winkels, die niet uitgerust zijn met dit type terminal, een alternatief voorstel uitwerken. Alles wordt in het werk gesteld om betaling met de Sodexo Kaart overal, waar de papieren Lunch Pass® gebruikt wordt, mogelijk te maken. De methode is niet revolutionair, maar heeft het grote voordeel dat ze in België haar deugdelijkheid bewezen heeft. Voeg daaraan toe dat ze bij iedereen goed ingeburgerd is. De overgang van papier naar elektronica is zowel voor de werknemer als voor de werkgever al een grote verandering op zich.

Bij Accor Services komen elektronische maaltijdtitels in de vorm van een betaalkaart. En die kaart lijkt heel erg op kredietkaarten die u en ik dagelijks gebruiken en kan gebruikt worden in de bestaande terminals. Maar er moest een gebruiksvriendelijk systeem bedacht worden voor kleinhandelaars, zonder dat ze daarvoor een peperdure terminal zouden moeten aankopen. Dat is de opzet van het proefproject dat Accor Services al een jaar lang test. Bij de commercialisering van de kaart zal het systeem cumuleerbaar zijn met het contactsysteem dat werd uitgewerkt in samenwerking met Sodexo. Uit een eerste onderzoek blijkt dat de deelnemers de snelheid en de efficiëntie van de oplossing waarderen, dat ze het systeem handig en veilig vinden, en dat ze het op prijs stellen dat de papierconsumptie gevoelig daalt. De handelaars appreciëren vooral het innoverende aspect, de sterk vereenvoudigde administratie, de snelle en eenvoudige terugbetaling, en de snelheid en veiligheid van de transacties.

De ondernemingen die elektronische maaltijdcheques uitgeven, moeten nog een erkenning krijgen die beantwoordt aan de voorwaarden, die in het ministerieel besluit vastgelegd werden. De onderneming moet in elk geval de privésfeer van de werknemer respecteren en mag de informatie waarover ze beschikt, niet aan derden meedelen. De eerste betalingen met elektronische maaltijdcheques worden tegen het einde van 2010 verwacht.
http://www.sodexo.be
http://www.accor-services.be

donderdag 15 april 2010

Havenbedrijf Gent wint Europese GreenBuilding award

Havengebouw Gent Het Havenbedrijf Gent mocht gisteren in Frankfurt de Europese GreenBuilding award in ontvangst nemen. Deze award is een initiatief van de Europese Commissie organisaties aanmoedigt om in hun patrimonium door energie-efficiëntie en innovatie minder energie te verbruiken en de CO2-uitstoot terug te dringen. Het Havenbedrijf Gent werd met zijn passief kantoorgebouw als een van de laureaten gekozen in de categorie “beste nieuwe project”. Schepen Christophe Peeters: “Ook het volgende nieuwbouwproject, een bezoekerscentrum aan de Rigakaai, wordt een laagenergiegebouw”.

De kantoren van het Havenbedrijf Gent zijn gedeeltelijk gevestigd in een passief kantoorgebouw dat in 2005 in gebruik werd genomen. Het nieuwbouwproject werd als nieuwe vleugel aangebouwd aan het oorspronkelijke gebouw. Het Havenbedrijf Gent wil zijn aandacht voor duurzame ontwikkeling weerspiegeld zien in de eigen kantoren. Het koos resoluut voor een constructie waarin duurzame technieken en materialen centraal staan. Het hergebruik van originele kasseien van de kaaibevloering aan het Grootdok en de milieuvriendelijkheid van het meubilair symboliseren zo bijvoorbeeld het duurzaamheidsaspect.

Het hoofdgebouw van het Havenbedrijf Gent was het eerste kantoorgebouw in België dat volledig volgens het passief huis concept werd opgetrokken. Door gebruik te maken van doorgedreven isolatie en gesofisticeerde warmterecuperatietechnieken kon het energiegebruik van het gebouw tot een absoluut minimum worden herleid. Bovendien is er dankzij de vooruitstrevende isolatie, luchtdichtheid, zonneweringen en weloverwogen ventilatie geen nood aan airconditioninginstallaties of een klassieke verwarmingsinstallatie. Uit voorzorg werd een kleine aardgasinstallatie voorzien als bijkomende verwarming tijdens de winter. Deze installatie is vergelijkbaar met wat in een gemiddelde gezinswoning wordt geplaatst. Het Havenbedrijf Gent had ook oog voor het uitzicht van het gebouw. Met een sobere maar toch aantrekkelijke architectuur voegt dit gebouw zonder twijfel waarde toe aan de industriële omgeving waarin het zich bevindt.

Met dit passief kantoorgebouw viel het Havenbedrijf al meer in de prijzen. Op 17 mei 2005 ontving het Havenbedrijf de Eco domus prijs, een initiatief van de Vlaamse Gemeenschap en het provinciebestuur van Antwerpen in de categorie utiliteitsbouw. Op 26 september 2006 ontving het Havenbedrijf de prijs voor de meest energievriendelijke onderneming in de categorie bedrijven met een jaarlijks aardgas- en elektriciteitsverbruik tussen 70 en 700 MWh. Deze prijs was een initiatief van de Open Bedrijvendag ondersteund door Electrabel en de Vlaamse overheid. Het Havenbedrijf was tevens één van de 10 genomineerde bedrijven voor de NuonGeneration Award 2007. En op 30 maart 2007 ontving het Havenbedrijf het Passief Huis Kwaliteitscertificaat uitgereikt door het Passief Huis Platform vzw.


Guido Van Peeterssen

Jarige prins Filip opent Gentse Floraliën

Floralie�n 28De prins en de prinses genoten van de prachtige bloemenpracht tijdens hun wandeling. Af en toe maakte ze ongedwongen een praatje met kwekers en bloemsierkunstenaars, waaronder Daniël Ost. Die wachtte hen op bij de ‘Black Box’, waar het werk van 25 bloemsierkunstenaars getoond wordt. Ook de versierde plantenbakken van een aantal Gentse basisscholen en de collectie cactussen uit de Jardin Exotique van Monaco mochten op belangstelling rekenen. Na afloop doopte prins Filip een nieuwe Rododendron, die zijn naam draagt. Het was voor de prins een complete verrassing toen Prinses Mathilde de vier prinsjes erbij haalde terwijl op de achtergrond ‘Happy Birthday’ weerklonk. Het grote publiek kan terecht op de Floraliën vanaf zaterdag 17 april tot en met zondag 25 april. Voor de volledige fotoreeks: klik op bovenstaande foto. Link: www.floraliën.be

.

Floralie�n 64Rond een uur verliet het echtpaar de Gentse Floraliën om in gezelschap van de kinderen de vijftigste verjaardag van de prins te vieren. Prins Filip en prinses Mathilde hebben in elk geval een drukke agenda: nu zondag 18 april vertegenwoordigen ze de Koning en de Koningin op de staatsbegrafenis van president Lech Kaczyński en zijn vrouw in Krakow.

woensdag 14 april 2010

UGent sluit overeenkomst met kotbazen

Elk jaar kiezen steeds meer buitenlandse studenten en onderzoekers voor de UGent. In 2008 studeerden ongeveer 3.000 studenten uit het buitenland aan de UGent, waaronder 1.800 studenten uit de Europese Unie. Het merendeel van die studenten en onderzoekers gaat voor de duur van hun verblijf in Gent op zoek naar een kot. De universiteit helpt hen bij hun zoektocht naar geschikte huisvesting en sluit daarvoor overeenkomsten met privé-eigenaars. Toch houdt de UGent ook voldoende kamers ter beschikking voor Belgische studenten in de universitaire studentenhomes, daarom sluit de UGent overeenkomsten met privé-eigenaars. Dit academiejaar heeft de universiteit een overeenkomst met 14 privé eigenaars, goed voor 143 wooneenheden. Volgend jaar zal het aantal internationale studenten en onderzoekers opnieuw toenemen. De UGent gaat dan ook op zoek naar extra kamers en studio’s op de private markt. Geïnteresseerde eigenaars kunnen hiervoor contact opnemen met Afdeling Huisvesting van UGent.

De huisbaas die een overeenkomst sluit met de UGent verbindt er zich toe de beschikbare wooneenheden voor een periode van 12 maanden te verhuren aan internationale studenten. In ruil biedt de UGent stevige garanties. De universiteit staat in voor de waarborg van alle gehuurde kamers en betaalt de huur bij mogelijke leegstand van de wooneenheid. Internationale studenten zijn een kwetsbare groep op de kotenmarkt. Naast het feit dat ze de stad en vaak ook de taal niet kennen, komen ze meestal pas in september naar Gent. Op dat moment zijn nog zeer weinig koten beschikbaar; veelal slecht gelegen, kleine of zeer dure koten die niet verhuurd raakten aan Belgen. Ook het korte verblijf is problematisch. Studenten uit het buitenland studeren vaak slechts enkele maanden of een semester aan de universiteit, maar huisbazen verkiezen een huurcontract voor 12 maanden. Daar heeft de UGent nu een oplossing voor.

De UGent leverde de voorbije jaren grote inspanningen op het vlak van internationalisering. Voor zowel studenten als docenten bestaan er heel wat mogelijkheden om deel te nemen aan internationale onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Meer informatie: Francis Ascoop, Afdeling Huisvesting, tel. 09/264 71 32 of Francis.Ascoop@UGent.be

dinsdag 13 april 2010

VMS bekroont ID’Flor als meest duurzame sierteler.

ID'Flor 01 Naar aanleiding van de Gentse Floraliën 2010 reikt het Vlaams Milieuplan voor de Sierteelt een prijs uit voor de deelnemer die het meeste inspanningen leverde op het vlak van duurzaamheid. Egon Triest en Griet Grillaert, respectievelijk waarnemend voorzitter en coördinator van VMS/, overhandigden de trofee aan bedrijfsleider Etienne Floréé en het management van ID’Flor. Tijdens de Floraliën mag ID’Flor de trofee uitstallen zodat alle bezoekers de meest duurzame sierteler van Vlaanderen kunnen herkennen. De gezamelijke bedrijfsleiding van ID’ Flor was erg verheugd met deze erkenning van hun constante inspanningen om zich te verbeteren op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze zijn ervan overtuigd dat ook hun klanten deze prijs naar waarde zullen weten te schatten, het is immers niet altijd gemakkelijk om aan de prijs- en kwaliteitseisen van de markt te voldoen zonder de principes van duurzaamheid te verloochenen.

VMS is een vzw die al bijna vijftien jaar ijvert voor een duurzamere sierteelt. Telers kunnen zich vrijwillig aansluiten om een objectief beeld te krijgen van hun milieu-inspanningen en hiermee ook naar buiten treden. VMS leden houden periodieke registraties bij van hun verbruikte hoeveelheden gewasbeschermingmiddelen, meststof en energie. Deze verbruiken worden dan omgerekend naar een score die bij ID ‘Flor de voorbije vijf jaar consistent erg hoog lag. Daarnaast voldoet het bedrijf ook aan de eisen van het MPS GAP certificeringschema. Dit betekent dat het bedrijf een duurzame visie heeft op onder meer personeelsbeleid, veiligheid en afval. ID ‘Flor is naast een maatschappelijk verantwoorde onderneming ook een vooraanstaand sierteeltbedrijf met een grote productie kwaliteitspotplanten. In het assortiment zitten enkele exclusieve variëteiten en eigen selecties. VMS is zeer tevreden dat het deze prijs kan uitreiken aan een bedrijf dat ook op andere vlakken een voortrekker is in de Vlaamse sierteelt.


PICT0526 ID'Flor is een MPS-GAP gecertificeerd bedrijf dat streeft naar een duurzame en milieubewuste teelt van potplanten door middel van investeringen in milieu, verantwoorde teelten en infrastructuur. Het bedrijf heeft een breed aanbod sierteeltproducten voor de binnen- en buitenlandse markt. Er bovendien veel belang gehecht aan samenwerking, respect, eenvoud en resultaatgerichtheid. ID’ Flor is opgebouwd uit vier afzonderlijke entiteiten die elk focussen op een bepaalde teelt. Het volledige bedrijf behoort tot de Floré Groep. Daaronder resorteren onder andere ook nog het jongplantenbedrijf Microflor en het groothandelsbedrijf Floréac. In elk van de vestigingen wordt constant gestreefd naar optimalisatie van de teelttechniek en automatisering waar het kan. Link: http://www.vms-vzw.com/nl/ en http://www.idflor.com/.

Guido Van Peeterssen.

Asbestfonds bestaat drie jaar.

Op 1 april was het exact drie jaar geleden dat het Asbestfonds operationeel werd. Er werd hard gewerkt om heel wat asbestslachtoffers en eventuele nabestaanden een vergoeding uit te keren. Asbest werd vaak gebruikt omwille van zijn goede eigenschappen (sterk, isolerend, goedkoop) waardoor het geschikt was bij allerlei werkzaamheden. Als keerzijde van de medaille bleek asbest erg schadelijk voor de gezondheid. Doordat asbest wereldwijd een veel gebruikt product was geworden, vallen er vandaag nog steeds asbestslachtoffers. Bovendien is het zo dat het soms tientallen jaren duurt eer men ziek wordt van eerder ingeademde asbestdeeltjes.

Tot voor 1 april 2007 verleende de Belgische sociale zekerheid sommige asbestslachtoffers een financiële tegemoetkoming via het Fonds voor de beroepsziekten. Niet iedereen kwam aanmerking. Drie jaar geleden werd naast het Fonds voor de beroepsziekten het Asbestfonds opgericht. Sindsdien kunnen alle slachtoffers van asbestose of kwaadaardig mesothelioom aanspraak maken op een schadeloosstelling. Toen het Asbestfonds (AFA) nog in zijn kinderschoenen stond, lag er heel veel werk op tafel. Zo kwamen er niet alleen heel wat nieuwe aanvragen binnen, maar moest men ook alle door het Fonds voor de beroepsziekten gekende asbestslachtoffers informeren omtrent de nieuwe regeling en kon men in heel wat gevallen na onderzoek een bijkomende vergoeding toekennen.

Het Asbestfonds heeft ondertussen 578 slachtoffers van mesothelioom erkend. In 865 gevallen leidde dit tot een positieve beslissing. Dat het aantal positieve beslissingen hoger ligt dan het aantal erkende slachtoffers, heeft te maken met het feit dat deze ziekte helaas dodelijk is en dat dus het AFA - naast een vergoeding voor slachtoffers bij leven - ook een vergoeding aan de nabestaanden kon toekennen (en dit op basis van een nieuwe beslissing). Wat betreft asbestose heeft het Fonds tijdens dezelfde periode 1.665 beslissingen genomen, waarvan 481 maal met een positief resultaat. Als we de nabestaanden buiten beschouwing laten, spreken we hier van 443 erkende slachtoffers van asbestose. Dat nog niet de helft van de aanvragen een positieve beslissing kreeg, komt vooral doordat bij heel wat mensen de vroegere asbestblootstelling enkel tot zogenaamde ‘pleurale plaques’ heeft geleid en niet tot zwaardere aandoeningen als asbestose.

Jan Uytterhoeven van het Asbestfonds, is erg opgetogen met de manier van werken van de organisatie. “Hoewel we in het begin met de nodige kinderziekten kampten, kunnen we nu alle aanvragen vlot behandelen. Zo krijgen de aanvragers voor een vergoeding omwille van een mesothelioom gemiddeld na 4 maanden een beslissing (afhankelijk van de volledigheid van de aanvraag). Daarnaast vermoed ik dat België zelfs op wereldvlak een absolute voortrekkersrol speelt op het vlak van de diagnose van mesothelioom. Elke aanvraag wordt bekeken door een panel van 9 experts. Zo zijn we zeker dat onze beslissingen correct zijn.”

In principe mag iedereen een aanvraag voor schadeloosstelling indienen. Slachtoffers van mesothelioom krijgen maandelijks een forfaitair en belastingvrij bedrag van 1560,60 euro. Eventuele nabestaanden krijgen een eenmalige som, gaande van 15.000 tot 31.000 euro. De vergoeding bij asbestose wordt bepaald aan de hand van een percentage, dat afhankelijk is van de graad van lichamelijke ongeschiktheid. Overigens gaat het telkens om geïndexeerde bedragen. “We vermoeden dat de meeste slachtoffers die in aanmerking komen voor een vergoeding ondertussen door het AFA zijn erkend”, aldus Jan Uytterhoeven. “Toch zullen er zeker nog wel mensen zijn die recht hebben op een uitkering, maar niet op de hoogte zijn van ons bestaan. Mogelijk zijn er ook mensen die zich niet de moeite getroosten om een vergoeding aan te vragen omdat ze vermoeden dat het een zware procedure is die jaren aansleept. Wie echter een aanvraag indient, zal spoedig door ons verder geholpen worden". U kan deze brochure raadplegen via de website: http://www.afa.fgov.be

Guido Van Peeterssen.